De 'vloot' van de papierfabriek Van Gelder Zonen

Naan van het schip
Type schip
Vermogen
Bemanning
Eendracht 5
Bijgenaamd 'de Spekbak'
Motordekvletsleper onbekend Kapitein Arie Hartog
      Machinist Jur Kingma
      Dekknecht Cor Dibbets
Eendracht 5 Nieuwe motorsleper 133 pk Kapitein S. Knecht
      Machinist Jur Kingma
      Dekknecht Piet Roos en
Cor Dibbets
     
Latere bemanning
      Kapitein S. Bloem
      Dekknecht P. Schaak
later machinist Eendracht 2 en 5
      Dekknecht F. Daman
later machinist Eendracht 2
Eendracht 2 Motorsleper met laadruim 60 pk Kapitein Cor de Jong
later: Jaap Smit
      Machinist Jan Blom
      Dekknecht Piet Lebert
Eendracht 4 Motorsleper onbekend Kapitein Joh. Rink
later: Piet Roos EgZoon
      Machinist Mijndert Roos
Eendracht 9
vervoer tussen Bartelsluis en fabriek
Motorsleper 16 pk Kapitein Leen Blom
tevens machinist
Fram
ingezet tijdens 2de Wereldoorlog
Stoomsleper 70 ipk Kapitein S. Knecht
      Machinist Jur Kingma
      Dekknecht Cor Dibbets
Schuitvoerders

Tijdens het slepen was voor elke 2 vletten of bakken een schuitenvoerder verplicht. Meevarende schuitenvoerders waren o.a.:
Maarten Way, Hendrik Wever, v/d Pal, D. Buisman, Dirk Schoute, Gerrit Stam, Jan de Gier, Nico de Jong, Nic Oudt, Klaas Dudok, Cees Grandiek, Willem Hessels en Piet Reuzenaar.

  Eendracht 2 VGZ  
  De Eendracht 2 ligt ingesneeuwd in de Westerveersloot, vlakbij de Bartelsluis. Links de molenschuren van de Kwikstaart en in het midden op de achtergrond de Engewormer.
Foto: Waterlands Archief, Purmerend
 
  Eendracht 4 Eendracht 5  
  Links de Eendracht 4 in de Westerveersloot bij de fabriek. Rechts aan dek staat Leen Blom de kapitein van de Eendracht 9. De rechter foto toont de Eendracht 5, afgemeerd in het Wolfsrak bij de Bartelsluis aan de steiger van de 'Zaanhaven' van Van Gelder Zonen.
Foto: Waterlands Archief, Purmerend
 
  Eendracht 5 Eendracht 5  
  Tijdens de strenge winter van 1956 werd de Eendracht 5 ingezet als ijsbreker op de Zaan. De sleepboot met een motorvermogen van 133 pk was gebouwd als ijsbreker. Vóór en achter in het schip waren grote watertanks gebouwd waarmee de stand van het schip kon worden bepaald. Moest er ijs gebroken worden dan werd de achtertank volgepompt, de voortank bleef leeg. Het schip schoof daardoor op het ijsdek.
Foto's: De Eendracht, 6e Jaargang No. 2 van februari 1956
 
  Bartelsluis Opslag grondstoffen VGZ  
  Van Gelder Zonen beschikte over een vloot dekschuiten voor de aanvoer van de grondstoffen. Soms werden er ook dekschuiten gehuurd zoals op de linker foto; een dekschuit van D. Stam Dz uit Koog aan de Zaan. Rechts een foto van de losploeg bij de opslag van grondstoffen bij de 'Zaanhaven' van VGZ in het Wolfsrak bij de Bartelsluis.
Foto's: Waterlands Archief Purmerend
 
  Wilhelmina sluizen Zaandam  
  De Eendracht 5 met 6 dekschuiten met grondstoffen in de Wilhelminasluis in Zaandam omstreeks 1960.
Foto: Gemeente Archief Zaanstad
 
Samenstelling: Cees Kingma
Dit artikel kon worden samengesteld uit de archieven van Jan Aafjes, Cor Phaff en Martin de Boer.
Valid HTML 4.01 Transitional