MBTZ Logo

Verhaal bij een foto: Halte Hembrug

Met Stoom Nr. 31 - September 1998

Een echt station kon je het niet noemen, hoewel er een tijd lang nog een echte stationschef heeft dienst gedaan.
Maar ook daar kwam een eind aan en zo ontstond er een soort niemandsland tussen Amsterdam Centraal en station Zaandam.
In tegenstelling tot de grote drukte 's ochtends vroeg en aan het eind van de middag heerste er voornamelijk rust. De trein die er stopte leek niet meer te willen vertrekken totdat eindelijk het verlossende fluitje van de conducteur klonk, je vervolgens een portier hoorde dichtslaan en het geheel zich weer in beweging zette.
Er stapte namelijk midden op de dag bijna geen mens in of uit en je moest daar ook wel een goede reden voor hebben, want aan die trappen naar het perron hoog gelegen kwam geen eind.
Iets dat de mensen die ooit bij Bruynzeel of de Artillerie Inrichtingen werkten wel kunnen bevestigen. Maar daar gaat het nu niet over.

Halte Hembrug: In al z'n soberheid voor mij juist door z'n nostalgies karakter een aantrekkelijke lokatie voor mode– en andere fotografie, waarvan ik herhaaldelijk en in verschillende jaargetijden dankbaar gebruik heb gemaakt.

Op de foto's wachten de lange Finse Kilo in wintertenue met afgedankte dokterstas, toen een nieuwe trend en Hollandse Yvonne in zomeroutfit zogenaamd op de trein.
Het gaat hierbij om een serie opnamen bestemd voor de etalages van de vestigingen van Randstad Uitzendbureau met als thema deeltijdarbeid, een fenomeen ge´ntroduceerd in de 70tiger jaren.
Zoals veel van wat goed en mooi was verdween, is er toch nog een onverwachte meevaller. De heer H.B. van Iperen aan de Noorderhoofdstraat te Krommenie heeft zich het lot van de gesloopte Hembrughalte aangetrokken en herbouwde in 1983 een deel ervan, dat nu dienst doet als garage en tuinhuis, zoals op de fotoinzet van Henk van 't Loo goed te zien is. Een fraai staaltje van hergebruik.

Peter Marcuse

  Halte Hembrug