Voor de eerste keer bang in Bartelsluis

WORMERLAND - Z'n hele leven woont Jan Blom (63) al in het Bartelsluisbuurtje. En in zijn eigen huisje - 't Spul - woont hij nu al 38 jaar, met zijn vrouw Corry.

“Nog nooit was ik bang voor het verkeer”, zegt Blom. “Tot vorige week. Hier stond een grote truck met oplegger stil.” Hij wijst een denkbeeldige lijn aan, op een afstand van nog geen halve meter van het pittoreske houten Zaanse huisje. “Dan schrik je.” Maar er gloort hoop. Een ieder die wel eens in het buurtje van de voormalige Bartelsluis is geweest, weet dat daar eigenlijk geen vrachtauto doorheen kan. Het straatje tussen de woningen is nauwelijks breed genoeg. Vrachtverkeer dat de bocht moet maken, het smalle bruggetje over, moet enkele keren steken. Anders kan het de bocht niet halen. Maar iedere auto die er even stilstaat, veroorzaakt twee files: één aan de kant van Wormer en één aan de kant van polder Enge Wormer, naar de Zaanse Schans toe.

Verkeersleed

Kortom, verkeersleed in Bartelsluis. “En het wordt nog steeds erger”, weet Blom. “Want steeds meer neemt verkeer de noordelijke weg om de Enge Wormer, in plaats van de zuidelijke langs de Zaanse Schans.” Bovendien wordt het verkeer steeds zwaarder. Geen wonder dat het huisje steeds schever zakt. Het stamt uit de jaren tussen 1790 en 1815.

“We zijn al 32 jaar bezig met het zoeken naar oplossingen”, zegt Blom. Zijn vrouw memoreert dat er twintig jaar terug al eens actie is gevoerd door het hele buurtje. “Toen hebben we allemaal foto's gemaakt van verkeersopstoppingen. Die hebben we toen opgehangen in de hal van het gemeentehuis. Zodat ze niet konden zeggen van niets te weten.”

Mevrouw Blom geeft toe dat zij wel vaker bang is geweest voor het verkeer. Bij gladheid bijvoorbeeld. Verhuizen, als oplossing, kwam niet bij haar op. “Nee, want dit is zo'n eigen huisje. In de zin van geen rijtjeswoning. Het is wel klein en scheef, maar moet je dan vluchten voor verkeer?”

Het voorval met de vrachtauto op gevaarlijk korte afstand van de woning, was een gevolg van de routeplanner in de vrachtwagen. “Via de satelliet worden ze hierheen geleid”, legt Blom uit. “Als die vrachtwagenchauffeurs op de A7 of A8 intikken dat ze naar Wormer willen, naar Gerkens Cacao of een bouwplaats zoals het ijsbaanterrein, dan rekent die routeplanner ze de kortste route voor: via het Bartelsluisje.”

Volgens Blom kwamen er bij de laatste verkeerstellingen al 4000 auto's door het buurtschap. Hij weet dat er in het verleden is gezegd dat wanneer er na de bouw van de Prins Clausbrug 2250 auto's per dag door het buurtschap zouden komen, er maatregelen zouden worden genomen. “Later zou dat gebeuren als er hier na aanleg van de fly-over bij knooppunt Zaandam nog 3250 auto's langskwamen, maar dat aantal is al bijgesteld.”

Oplossing

De achtereenvolgende colleges van burgemeester en wethouders schuiven de oplossing voor Bartelsluis steeds voor zich uit, analyseert Blom. “Ga maar eens kijken”, nodigt hij uit, “steeds zegt elk college na drie jaar 'hier nemen we geen besluit meer over; dit probleem schuiven we door naar het volgende college'. En dan gebeurt er nooit wat.”

Het voorval van vorige week was voor Blom de spreekwoordelijke druppel. Hij stapte voor een oplossing naar burgemeester P. Tange van Wormerland. “Die heeft me gezegd dat er iets moet gebeuren”, aldus Blom.

Tange geeft dat desgevraagd toe. Maar wat de oplossing zal zijn, weet hij nog niet. Tange wil eerst op 17 mei overleggen met waterschap De Waterlanden, verantwoordelijk voor de wegen rond de Enge Wormer. Blom is daar opgetogen over.

Donderdag 11 april 2002, 07:00