Een selectie uit de foto collectie van fotograaf Gé Dubbelman
Het is natuurlijk al eens eerder voorgekomen dat een schilder zich aangetrokken voelde tot de schoonheid van het Zaanse industrielandschap. De uit Düsseldorf afkomstige schilder Ernst Hesmert heeft in het begin van de twintigste eeuw een aantal z.g. vogelvluchtperspectief schilderijen gemaakt in de Zaanstreek. Verder is bekend is dat Claude Monet in 1871 en Armand Guillaumin in 1904 enkele maanden met de schildersezel door de Zaanstreek reisden.
Ook de schrijver Cor Bruyn schilderde met zijn pen als penseel een kleurrijk beeld van de werkzame Zaanstreek.
Ik durf zonder meer te stellen dat de freelance fotograaf Gé Dubbelman uit Zaandam thuishoort in dit rijtje van kunstenaars die zich hebben laten beïnvloeden door de schoonheid van de Zaanstreek.
Gé was een van de eerste fotografen die werd toegelaten op het Hembrugterrein in Zaandam nadat de munitiefabriek Eurometaal en het ministerie van Defensie zich hadden teruggetrokken van het complex.
Industrieel-archeologen kijken in de regel met andere ogen naar ons verleden dan kunstenaars dat doen. Gé liet zich voornamelijk inspireren door de esthetiek van een verzameling oude fabrieken en werkplaatsen. Tegelijkertijd had hij oog voor de technisch ingewikkelde constructie van een industrieel complex. Dat resulteert in grafisch sterke composities die op een bijzondere wijze de sfeer ademen van het verlaten terrein en de lege, gedeeltelijk ontmantelde gebouwen. Zo legt hij bijvoorbeeld de symmetrie van een gebouw vast zonder de techniek die hij fotografeert daaraan ondergeschikt te maken.
Voordat hij aan een dergelijke reportage begint, verdiept hij zich in het onderwerp door studies in bijvoorbeeld het Gemeentelijk Archief Zaanstad in Koog aan de Zaan of bestudeert hij de literatuur die over het onderwerp verschenen is. Hij is dus bekend met de historische waarde van zijn onderwerpen en met de gevoeligheden die daarbij horen.
De foto's in deze reportage zijn gemaakt in verschillende jaargetijden. Dat geeft een uitstekend beeld van hoe de natuur zich weer op het terrein manifesteert. Gé maakt duidelijk gebruik van de verschillende soorten licht die bij de verschillende jaargetijden hoort. Maar ook kunnen kale bomen een gebouw een geheel andere uitstraling geven dan een vol bladerendak.
Gé leert ons ook dat kleuren op dit toch voornamelijk militaire complex een zeer belangrijke rol spelen. Hij heeft met deze reportage van een in verval zijnd industrieterrein een uniek kunstwerk geschapen dat waard is voor latere generaties bewaard te worden. Als de gemeente Zaanstad dan niet in staat blijkt om dit terrein in z’n huidige vorm in stand te houden, dan kan zij in ieder geval overwegen dit kunstwerk in gedrukte vorm voor het publiek toegankelijk te maken.
Wij zijn dan ook bijzonder trots dat we een gedeelte van de collectie op deze website mogen presenteren.
De selectie voor deze presentatie is onderverdeeld in:
Voor een uitgebreid overzicht van het overige werk van Gé kunt u kijken op de website van Gé Dubbelman.
De gegevens van Gé zijn:
Naam | Gé Dubbelman (G.P.) |
Adres | Houthavenkade 18 1506 PC Zaandam |
Telefoon | (075) 616 20 42 / (06) 226 08 757 |
Geboortedatum | 14 juni 1955 (Den Bosch) |
Sinds januari 1987 is Gé aangesloten bij Fotobureau Hollandse Hoogte te Amsterdam.