Kenz

Kenz

De geschiedenis en fabricage van hijswerktuigen

Auteur: Gerard Jacobs

55 JAAR KRAANBOUW

De Zaanstreek als bron van innovatie. Naast Gebr. Klinkenberg en P.M, Duyvis begon KENZ als reparatiebedrijf aan truckkranen en draglines, levering van complete kranen op dump trucks, fabricage van telescoopgieken en scheepskranen. De eerste in Nederland gebouwde kraan met telescoopgiek op een REO truck voor De Putter. Na 20 jaar specialisatie in offshore kranen op vaste- en mobiele platforms en schepen onder "KENZ". Van een romneyloods in Assendelft tot een reuze kranenfabriek in Zaandam. De kranenbouw van tree naar tree hogerop, van Fleumer en Fray, Kraantechniek, KENZ, Hagglunds-KENZ naar KENZ-Figee en nu onder MeeMaken BV. Met kranen ga je letterlijk en figuurlijk op-en-neer.

Voorwoord door de auteur

Vanwege het feit dat de firma KENZ anno 2016, 55 jaar bestaat wordt deze biografie uitgegeven. Er is door de auteur al een aantal jaren aan gewerkt en een aantal concepten hebben al de ronde gedaan en zijn door een aantal mensen bekeken en van commentaar voorzien. Juist in dit jubileum jaar is de KENZ-Figee Groep overgenomen door MeeMaken BV en mede ter gelegenheid van dit feit zal dit worden gevierd, mede met de uitgifte van dit boek.

Voorwoord door Jaco P. Fleumer

Ik hoefde in het geheel niet na te denken toen Gerard mij vroeg een voorwoord te schrijven voor dit fraaie boekwerk, ik beschouw het als een eer en genoegen!
Naast een dienstverband van 23 jaar bij Kenz, heb ik uit mijn jeugd ook veel herinneringen aan voorganger Kraantechniek West, het bedrijf van mijn vader Jan Fleumer. Het rondbanjeren in de werkplaats aan de J.J. Allanstraat in Westzaan, en de klantbezoeken aan o.a. de gebroeders Baris in Spijkenisse, waar vele imposante Caterpillar bulldozers opgesteld stonden, staan in mijn geheugen gegrift.

Toen ik bij KENZ startte op 13 september 1979 was Rijkswaterstaat de belangrijkste opdrachtgever, op dat moment speelden de projecten voor de boorpontons Biezelinge en Heffesant en volgden het kraanschip De Reiger en daarna nog de Mitra, met een hijsportaal en telekraan. Helaas droogde deze markt op door krimpende budgetten bij de overheid en kwam voor KENZ de offshore markt precies op tijd.

Na een "proeve van bekwaamheid" te hebben afgelegd met succesvolle ombouw van o.a. Linkbelt-, Bucyrus Erie- en Sanders kranen, werden de eerste nieuwe offshore kranen door Placid International Oil Ltd. besteld, met in het ontwerp alle ervaringen verwerkt die waren opgedaan tijdens de offshore modificatieklussen. Safety Coördinator Victor Roggeveen van Placid alsook Hein Buck van het Staatstoezicht op de Mijnen hadden zich met name sterk gemaakt voor de keuze van KENZ en eerstgenoemde bezwoer ons zijn bed bij ons neer te zetten als de eerste kraan voor het L10 Foxtrot platform niet op tijd dreigde te komen.

Financieel was dit project zeker geen succes, maar deze kranen vormden de basis voor nog 19 kraanorders van deze klant, zonder dat concurrenten een voet tussen de deur kregen! Na de Nederlandse offshore markt te hebben veroverd volgden de Britse sector, Noorwegen, Denemarken en later de rest van de wereld, waarbij het inzetgebied van de kranen werd uitgebreid naar boorplatforms, constructieschepen, productieschepen en ook de marines van diverse landen. Tevens werden er nog een aantal nieuwe producten ontwikkeld, waaronder gangways en deinigscompensatoren.

Kenmerkend voor het succes van KENZ zijn met name de enorme betrokkenheid en inzet van alle medewerkers, de inventiviteit en het vermogen om op basis van een beperkt bestek een machine te kunnen leveren waarvan de klant zich pas achteraf realiseerde dat dit was wat hij echt nodig had. Dit heeft er menigmaal voor gezorgd dat grote en gerenommeerde concurrenten afgetroefd konden worden.

Kranen blijven altijd mijn speciale interesse houden en het doet mij goed regelmatig te lezen over nieuwe opdrachten van KENZ en kranen op de testplateaus te zien staan als ik onderweg naar huis ben.

Ik ben ontzettend trots op het feit dat KENZ wereldwijd een uitstekende reputatie heeft opgebouwd en door haar gestaag groeiende kranenpopulatie en onder leiding van Roderik van Seumeren, (wiens vader Jan ooit klant was van mijn vader Jan) de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien.

UITVOERING BOEK:

Uitvoering/Formaat:Hardcover, 21 x 30 cm
Aantal pagina's:224
Auteur:Gerard Jacobs
Redactie:Vibeke Kingma
Uitgave:KENZ Cranes BV t.g.v het 55 jarig bestaan
ISBN:978-90-825587-1-5