Hoe de Oude Haven er vele tientallen jaren heeft uit gezien tonen de hieronder geplaatste foto's. De vele schepen met hout lagen afgemeerd aan de Havenstraat of aan de kant van het William Ponteiland. De schepen hadden hout aan boord voor de verschillende Zaanse houthandels. De Zaanstreek kende in het midden van de vorige eeuw enkele tientallen houthandels zoals: Van Wessem, Simonsz, Dekker, Stadlander, Middelhoven, Van de Stadt, Gras, Schipper, Blees & Kluyver, Kamphuis & Loosbroek, Van Konijnburg, Rote, Bruynzeel en William Pont.
Het hout werd toen nog plankje voor plankje, met de hand overgeladen op de langszij liggende dekschuiten en andere binnenvaartschepen. Grotere schepen lagen soms wekenlang in de haven voordat ze uiteindelijk gelost waren.
Omstreeks 1970 kwam er een einde aan deze vorm van houttransport. In enkele jaren tijd werd er overgeschakeld op het vervoer van pakketten hout die veel sneller te stuwen en lossen waren. De houtoverslag verhuisde onder andere naar het Houtcentrum aan de Isaac Baarthaven. Het William Ponteiland kreeg uiteindelijk een woonbestemming. De grote schepen konden, mede door de aanleg van de Den Uylbrug de Oude Haven niet meer bereiken.
Het Gemeentearchief Zaanstad bevat een grote collectie foto's uit de Zaandamse havens. De hier getoonde foto's geven een goed beeld van hoe de schepen werden afgemeerd in de Oude Haven. Deze schepen zijn vastgemaakte aan grote meerpalen langs de Havenstraat.
| ||
In de zomer van 2006 zijn de meeste van deze meerpalen nog aanwezig langs de Havenstraat. De een in een betere conditie dan de andere. De afgemeerde stoomsleepboten Scheelenkuhlen en Hugo uit Zaandam maken nog graag gebruik van de inmiddels meer dan honderd jaar oude meerpalen. |