Op de linker foto ligt aan de binnenkant de in Denemarken gebouwde, geklonken coaster Isvik uit 1955. Voor de Isvik ligt de vlak na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland gebouwde coaster Marietta. Voor beide coasters en de naast de Isvik liggende patrouilleboot moet een nieuwe ligplaats worden gezocht.
Op 22 november 2005 besloot het dagelijks bestuur van Stadsdeel Amsterdam Noord om geen medewerking meer te verlenen aan de plannen van de Stichting Maritiem Kwartier. De financiële onderbouwing werd door het dagelijks bestuur te onzeker geacht, men had onvoldoende vertrouwen in de levensvatbaarheid van het initiatief.
Het dagelijks bestuur van het Stadsdeel zag meer kansen voor het plan van Biesterbos Planontwikkeling BV.
In juli 2006 begint ook in het Maritiem Kwartier de grote schoonmaak. Het dagelijks bestuur van het Stadsdeel kondigde aan dat men “met het oog op een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor het NDSM-terrein in Amsterdam Noord de kwaliteit van het nautisch kwartier in de havenkom bij de NDSM-werf wil verhogen”.
Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken moesten, volgens het db, in elk geval drie van de acht schepen die daar nu afgemeerd zijn verdwijnen. Vanuit de visie dat een Nautisch Kwartier kan bijdragen aan een waardevol en aantrekkelijk vestigingsklimaat voor creatieve bedrijven, wil het db een aantrekkelijke collectie schepen bevorderen. Daarbij moeten de schepen voldoen aan een aantal voorwaarden:
- De schepen en de activiteiten moeten een duidelijke meerwaarde opleveren
- De schepen moeten veilig zijn en er verzorgd uitzien
- De schepen moeten een duidelijke educatieve-publieksfunctie hebben
- De exploitatie van het schip moet passen in de toekomstige ontwikkeling van het gebied. Horeca als hoofdbestandsdeel van de exploitatie wordt uitgesloten
- Op de schepen mag niet worden overnacht
Op haar website plaatste het Stadsdeel Amsterdam Noord de lijst met namen van de schepen die het nautisch kwartier voor 1 oktober 2006 zouden moeten verlaten. Voor enkele schepen werd een vijfjarig contract opgesteld met als uitgangspunt dat de geplande herbestemming, zoals bijvoorbeeld voor het theaterschip Blommendaal, haalbaar zou zijn.
Het werkschip Amalia heeft volgens het dagelijks bestuur van Stadsdeel Amsterdam Noord geen meerwaarde en kreeg geen ligplaats aangeboden in het nieuw opgezette plan voor het Maritiem Kartier. Of er ook voor de Russische onderzeeër B-80 (recent herdoopt in Foxtrot) een nieuwe ligplaats gezocht moet worden zal, later besloten worden. Dit schip is gebouwd tussen 1952 en 1955.
Dit is het plan van Biesterbos Planontwikkeling dat de voorkeur geniet van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Amsterdam Noord boven het plan zoals dat werd ontwikkeld door de Stichting Maritiem Kwartier.
Geniet even mee op de website van Biesterbos Planontwikkeling:
“
Een jaarrond attractieve jachthaven (ca. 500 schepen) voor zowel grote luxe als kleine schepen, ondersteund door een breed scala aan nautische voorzieningen. Het concept bestaat uit haven voor ca. 500 schepen, thematische retail, horeca, kantoren, woningen en een bijzondere openbare ruimte. Onze ambitie is een forse upgrading van het gebied te realiseren waarbij de historische en functionele kernkwaliteiten worden behouden en versterkt. Een belangrijk uitgangspunt is het benutten van het IJ zodat ook een bijzondere openbare ruimte ontstaat. De ontwikkeling kan een katalysator zijn voor de transformatie van de NDSM-werf, een versterking betekenen voor de omringende initiatieven, maar vooral ook een aansprekende omgeving zijn met internationale allure.
”
Om de ‘historische en functionele kernkwaliteiten’ te versterken worden eerst alle oude historische schepen uit de haven verwijderd!
Een Scheepssloperij
In de zomer van 2006 werd de chemicaliëntanker ‘Sandrien’ uit 1974 gesloopt aan een van de vroegere afbouwkades van de NDSM. De
hightech bedrijven die zijn gevestigd in de fraai gerestaureerde oude gebouwen van de werf waren niet echt blij met het besluit van de gemeente Amsterdam en de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat om dit ‘asbest’ schip direct voor hun deur te slopen. Zeker in de droge juli maand werd veel overlast ondervonden van opdwarrelend stof wanneer de grote kraan weer een stuk schip op de kade liet ploffen.
|