De 'West'-werf van de NDSM

NDSM NDSM

Uit de presentatie op het internet blijkt Shipdock Amsterdam de gehele ‘West’-werf te beslaan. Bovendien profileert het bedrijf zich als een voortzetting van de vroegere Amsterdamse Droogdok Maatschappij:
“Mariners the world over have known our yard as ADM, Amsterdamse Droogdok Maatschappij, or even NDM, Nederlandse Dok Maatschappij by the name of which our newbuilding and repair facilities were first founded in the 1920s. In 1987 Shipdock Amsterdam was founded. At the end of 2003 Shipdock Amsterdam changed its name to Amsterdam Ship Repair.”

Dat het nog steeds roerige tijden in de scheepsreparatiebranche zijn, blijkt uit een artikel op de hierboven genoemde website. In het artikel ‘Doorstart Amsterdam Ship Repair en samenwerking met Volharding Shipyards’ blijkt dat Amsterdam Ship Repair in juni 2005 failliet is verklaard en dat er een doorstart werd gemaakt onder de naam ‘Shipdock’.

In het najaar van 2006 lijkt de grootste klant van de reparatiewerf de Koninklijke Marine. Op 31 augustus 2006 passeerde het amfibisch transportschip, ook wel Landing Platform Dock genoemd, Hr. Ms. Rotterdam de Noordersluis in IJmuiden op weg naar Shipdock Amsterdam. De Rotterdam is gedokt in Dock IV. Dit gegraven dok heeft een lengte van 250 m. en een breedte van bijna 40 m. Het fregat Hr. Ms. Karel Doorman lag in de herfst van 2006 ook enige tijd in dok bij deze werf.

NDSM     

Hr. Ms. Rotterdam in dok IV     

     NDSM

     Hr. Ms. Rotterdam
     Bron: Koninklijke Marine

NDSM
NDSM

Ook is het interessant om te zien dat het vroegere ADM zich bedient van het logo van z'n grootste concurrent uit die tijd, de NDSM.
Bouwnummer 275 en 276, de vrachtpassagiersschepen ‘Iosif Stalin’ en ‘Viacheslav Molotov’ kregen de eer na de fusie van de NSM en NDM het logo van de nieuwe NDSM te sieren.

De schepen staan op de bouwlijst van de NSM met als bouwjaar 1940. Uit een foto van het ANP historisch fotoarchief blijkt dat de Viacheslav Molotov op 30 april 1940 een technische proefvaart maakte op het Noordzeekanaal.

Amsterdam Ship Repair in juli 2007

NDSM

Steel workshop with floor area of 8.200 square meters and 150 tons overhead crane capacity.
Possible construction of any ship-section, such as bulbous bow, up to 65 tons.
Recently a few new build hulls have been manufactured. Bron: Shipdock

NDSM
NDSM
Bron: Shipdock
Text: Cees Kingma - November 2006/Juli 2007
Beeldmateriaal: Archief Cees Kingma
Tenzij anders aangegeven.
Valid HTML 4.01 Transitional