Landschaftspark Duisburg-Nord
Als startplaats van een fiets-excursie door het 'maritieme' ruhrgebied | |||
|
Alhoewel het Landschaftspark Duisburg-Nord niet aan het water ligt, en dus geen eigen haven heeft, koos ik dit industrieel monument toch uit als startpunt voor een fietsexcursie door het 'maritieme' Ruhrgebied. Het stadsdeel Meiderich, waar de vroegere Hüttengelände der Thyssen AG ligt, is echter aan drie kanten omgeven door water. In het westen door de Rijn, in het zuid-oosten en oosten door het Rhein-Herne-Kanal en in het zuiden door de grootste binnenhaven van Europa; Ruhrort. Het bedrijf was dus sterk afhankelijk van de rail-infrastructuur. En dat maakt het complex nu ook zo aantrekkelijk als startpunt voor een fietsexcursie. De overbodige spoorverbindingen zijn opgebroken. Daarvoor in de plaats is nu een Bahnpromenade Grüner Pfad gekomen. Diverse gemarkeerde fietsroutes komen langs, en vooral door het Landschaftspark Duisburg-Nord. De Emscher Tour 1 en de Emscher Park Radwanderweg lopen over het complex. Ook de Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club heeft een aantal routes beschreven en gemarkeerd in dit gebied. De Route der Industriekultur voert vanaf het complex, over voormalige bedrijfs- en rangeerterreinen die inmiddels zijn omgevormd tot natuurparken, naar het Rhein-Herne-Kanal vlakbij Schleuse II (Oberhausen). De route gaat verder in zuidelijke richting langs de oostoever van het kanaal. Voor de bruggen van het Güterbahnhof Duisburg-Ruhrort/Hafen buigt de route echter weer van het kanaal af en gaat westwaarts door Meiderich naar Ruhrort. Ik besloot hier het kanaal te blijven volgen naar de rivier Ruhr.
Aan de zuidkant van de Kanalhafen, het laatste stukje Rhein-Herne-Kanal, ligt een geweldige natte-infrastructuur. Schleuse I, het verbindingskanaal tussen de Ruhr en het kanaal, de eerste stuw in de gekanaliseerde Ruhr en de Ruhrschleuse zijn alle zeer goed toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Ook het zicht op de havens van Ruhrort is onbeperkt.
Van hier uit zijn er diverse mogelijkheden te terug te rijden naar het begin van deze route. Een mogelijkheid is om de Rijn te volgen tot aan de indrukwekkende spoorbrug over de Rijn: de Haus-Knipp-Brücke en daar de Emscher Park Radwanderweg op te pikken die weer terugvoert naar het begin van de route. Wie nog echter nog wat meer industrieel erfgoed wil zien kan er voor kiezen om de nog in bedrijf zijnde Hoogovens in de wijk Laar te volgen. Dit complex sluit aan bij het stilgelegde complex in het Landschaftspark. De opgebroken rail-infrastructuur tussen de beide complexen is nu in gebruik als fietspad. Het Rhein Herne Kanaal en het havengebied van Duisburg/Rhurort is een (beeld)verslag van deze fietstocht. | ||
Het Landschaftspark Duisburg-Nord is een ankerpunt in de European Route of Industrial Heritage (ERIH) en als zodanig op de diverse wegwijzers en routeborden aangegeven. Het complex beschikt over een ruime parkeergelegenheid en uitstekende horeca faciliteiten. Verder is er een informatiepunt over 'Route Industriekultur'. | |||
Een kaartje uit de brochure Themenroute 24 der Route Industriekultur over het Landschaftspark Duisburg-Nord. Thema route 24 is de Industrienatur route en begint in het Landschaftspark Duisburg-Nord. Er zijn in totaal 25 thema routes beschreven door het Kommunalverband Ruhrgebiet in samenwerking met de Deutschen Gesellschaft für Industriekultur uit Duisburg. Iedere route gaat vergezeld van een klein boekje waarin de ankerpunten in die route kort beschreven worden.
| |||
Voor wie zich eerst wat wil inlezen:
En op het Internet
De gebruikte kaarten in deze route
Text: Cees Kingma
|