Gezamelijke uitgave van de tijdschriften van de Vereniging Zaans Industrieel Erfgoed en de Vereniging Vrienden van het Zaanse Huis.
Door Arie J. Lems
Het zal zo’n 65 jaar geleden zijn, dat ons gezin wegens omstandigheden met spoed naar het station moest. Wij gingen per taxi, de rit kostte f 0,80 en mijn vader gaf een gulden met de mededeling: “Laat maar zitten.” De chauffeur tikte dankbaar aan zijn pet.
Niet alleen het droog overkomen in een afschuwelijke bui, maar ook het financiële aspect gaf mij het euforische gevoel: Dat wil ik later ook, als passagier in een taxi zitten en dan een royale fooi geven.
Mijn aspiraties waren toen nog bescheiden. De mobiliteit heeft inmiddels een revoltutionaire ontwikkeling ondergaan.
Behalve voor de zeldzame auto-hater is de auto een onmisbaar middel geworden waarmee met enige fantasie talloze behoeften kunnen worden bevredigd. Het is aan kinderen nauwelijks uit te leggen, dat er een tijd is geweest, dat er geen auto’s bestonden.
Er komen steeds nieuwe modellen, nieuwe typen en nieuwe accessoires waaraan wij ons vergapen. Toch zijn ze na een tijdje verouderd en worden ze door nog nieuwere en mooiere exemplaren ingehaald. Ook in dit opzicht zou stilstand achteruitgang betekenen en daarvoor is de auto niet gemaakt.
Een eeuw lang auto’s in de Zaanstreek, dat is iets om over na te denken en je over te geven aan nostalgische gevoelens.
Ook dat kan de auto ons bieden.
Bij de voorplaat:
Onmisbaar voor het vervoer van en naar de Zaanstreek was de hempont, op het laatst een veel vervloekt obstakel tot de komst van de Coentunnel hier verandering in bracht (hoezo oplossing van het fileprobleem ?).
| Links: Het wagenpark van Betlem's Autodienst met de "enige vaste verbinding tusschen Zaandam en Krommenie v.v." werd in 1927 voor een advertentie op de foto gezet op de Dam in Zaandam; rechts het gebouw van Keg. | |
Inhoud
| ||
| ||
--------------- | ||