Ontmanteling PM 22

Foto's van (Pers)fotograaf Henk van 't Loo

1 / 16
De allerlaatste rol op de opwikkelaar
2 / 16
. . . echt . . . de allerlaatste rol . . .
3 / 16
. . . desolate machinehal . . .
4 / 16
. . . nog enkele details van een imposante papiermachine . . .
5 / 16
. . . daar zijn geen woorden voor . . .
6 / 16
Nagespannen beton . . . de spankabels braken als elastiekjes . . .
7 / 16
Fokke Post (links), molenaar PM 22, toont zijn werkplek aan de sloper . . .
8 / 16
. . . alles wat rest . . .van PM 22
9 / 16
De stofkuipen van PM 22
10 / 16
PM 11 zou spoedig volgen . . .
11 / 16
Nagespannen beton . . . voor wat het waard is . . .
12 / 16
Ook hij zal uiteindelijk sneuvelen . . .
13 / 16
Wat waren we trots . . . zo'n 25 jaar geleden
14 / 16
Ruimte . . . voor woningbouw . . . dat is wat we nodig hebben
15 / 16
Die branddeuren . . . die kunnen ook wel weg!
16 / 16
Slopen is een vak . . . niet iedereen kan het!

Henk van 't Loo

Chroniqueur in beelden van de Zaanstreek

Henk van 't Loo (26 december 1943) is stevig geworteld in de Zaanstreek. Het grootste deel van zijn leven woonde hij in de Wormerveerse Indische buurt onder de rook van de fabrieken van Jan Dekker, Bloemendaal&Laan, Crok&Laan en Garage Zwart. Er zijn nog weinig plaatsen in de Zaanstreek waar wonen en werken nog zo innig zijn verstrengeld. Zijn woning staat strategisch tussen moderne fabriekscomplexen als ADM Cocoa, Loders Croklaan maar ook op steenworp afstand van het pakhuis Wormerveer en van de Adelaar. Belangrijk Industrieel erfgoed in de Zaanstreek.

Henk begon zijn loopbaan in de grafische industrie en was werkzaam als technisch fotograaf bij een drukkerij.
Later maakte hij de overstap naar de fotojournalistiek en werd reportagefotograaf voor het dagblad De Typhoon. Andere werkgevers waren het dagblad De Zaanlander en het weekblad Week in Week uit. Daar moest hij laten zien dat een beeld meer kan zeggen dan duizend woorden.
Hij werd allround fotojournalist die platen maakte bij voetbalwedstrijden, festiviteiten en dramatische gebeurtenissen zoals de treinkaping in Wijster. Maar ook spectaculaire transporten, zoals de molen de Zoeker die over de spoorlijn werd gehesen en de mammoettankers die bij de NDSM waren gebouwd en die maar net de Hembrug konden passeren, legde hij in spectaculaire platen vast.
Zijn specialiteit was het maken van reportages van talloze Zaanse fabrieksbranden. Als goed Zaankanter had hij een passie voor fikkie kijken. Veel van zijn platen van branden vonden hun weg naar de brandweermannen. Die op hun beurt vaak weer gesublimeerde pyromanen zijn. Zijn goede relaties met de brandweer maakten het soms ook mogelijk van een hoog standpunt foto's van de Zaanstreek te maken.

Hij heeft als freelancer voor Panorama gefotografeerd en voor o.a. Margriet, Libelle. NCC (Purmerend) en dagblad Kennemerland.

De meeste tijd heeft hij freelance gewerkt als geluidsman o.a. voor NOS en KRO brandpunt (bij Video Paul Hartendorf) en heeft menig nacht wachtende op het Binnenhof doorgebracht. Maar ook tochten met marine helikopters naar schepen in nood hoorden bij dit werk

Later was Henk als vrijwilliger betrokken bij Met Stoom, het Zaans Museum, het Gemeente Archief Zaanstad en het Zaanse Molenmuseum.

Door zijn achtergrond van reportagefotograaf voor een streekblad heeft Henk een grote kennis van de historie van het Zaanse bedrijfsleven. Dat maakt hem waardevol bij het fotograferen van historische objecten en bij het zoeken naar historische afbeeldingen. Zijn foto's hebben een grote zeggingskracht. Alsof ze altijd geschikt moeten zijn voor het openingsverhaal van de krant.

Sensatiezucht speelt geen enkele rol. Het zijn nuchtere beelden, wars van opschik.
Wat dat betreft staat Henk in de traditie zijn voorgangers Wim Krijt en Ab Jonkhart. Henk behoort bij de laatste grootmeesters van de zwart-wit fotografie.

Jur Kingma - 9 juli 2006