Bram Kemp is oud werknemer van VGZ. Samen met zijn broer Klaas Kemp bereidde hij het boekje: 'Beklemmende jaren, Kroniek van Wormer in de Tweede Werelsoorlog' voor. In 2009 verscheen van Bram Kemp 'Luchtoorlog boven de Zaanstreek. Oorlogsbelevenissen van een jeugdige Zaankanter'.
Bram Kemp is op 20 september 1928 in Wormer geboren. Na de lagere school volgt hij van 1942 tot 1944 een opleiding tot machinebankwerker aan de Ambachtschool in Zaandam. In 1944 wordt de school gesloten en Bram vindt werk bij de Technische Dienst van de papierfabriek Gelder & Zonen. Na de oorlog zet hij zijn vakstudie voort en volgt drie jaar lang een avondopleiding tot machinebankwerker. In die tijd heeft de KLM gebrek aan geschoolde krachten en zo worden er honderd jongens uit het hele land uitgenodigd om in het internaat De Dijsselburg bij Huis ter Heide opgeleid te worden tot vliegtuigmonteur. Met veel plezier werkt Bram op Schiphol aan de 'Skymasters' die omgebouwd worden om vracht en passagiers te vervoeren. Na 1,5 jaar krijgt hij een oproep voor militaire dienst. Zijn opleiding te spijt, wordt hij opgeroepen voor de
Koninklijke Landmacht en geplaatst bij 1e Regiment Pioniers in de Du Moulin kazerne te Soesterberg met het vooruitzicht om naar de tropen te worden uitgezonden. Een keuring wijst echter uit dat hij niet geschikt is voor militaire inzet in de tropen en hij wordt overgeplaatst naar de Koninklijke Luchtmacht op het vliegveld Deelen. Wederom moet er een opleiding gevolgd worden en wel tot vliegtuigmotormonteur.
Na het afsluiten van de opleiding wordt hij tewerkgesteld op de vliegbasis Twente. Als hij in 1951 afzwaait is er geen weg terug naar de KLM. Vastberaden om een goede toekomst op te bouwen volgt Bram een avondopleiding tot werktuigkundige aan de Zeevaartschool, naast zijn normale werkzaamheden bij de papierfabriek. In 1957 besluit hij voor zichzelf te gaan werken en een eigen machine- en reparatie
inrichting op te zetten. De luchtvaart blijft echter trekken en Bram wordt lid van de Eerste Zaanse Zweefclub. Tot zijn pensionering in 1993 voert hij allerlei opdrachten uit. Verschillende monumenten van zijn hand sieren het Noord-Hollandse landschap. Bram Kemp heeft ook het monument aan de Communicatieweg ontworpen en gemaakt. Dit monument is door de Aircraft Recovery Group 1940-1945 opgericht ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanningsleden van het vliegend fort wat neergestort is op 10 februari 1944 bij 'Busch en Dam'. Het is samengesteld uit de propeller die uit de Noordzee is opgevist. Achter de propeller is een opgaande zon geplaatst, het teken dat de bevrijding aan de horizon gloort. De gestileerde handen grijpen in wanhoop naar de voortstuwing, symbool van kracht om de bezetting te dragen. Een fraai ontwerp.
Toch vindt Bram zichzelf een gewone metaalbewerker.
Bron: Persbericht 'De Luchtoorlog boven de Zaanstreek. Oorlogsbelevenissen van een jeugdige Zaankanter'.
Het archief van Bram Kemp bestaat uit diverse mappen, waaronder:
Samenstelling: Cees Kingma Opgezet: Najaar 2014 |