Naan van het schip
|
Type schip
|
Vermogen
|
Bemanning
| |
Eendracht 5
Bijgenaamd 'de Spekbak' | Motordekvletsleper | onbekend | Kapitein | Arie Hartog |
Machinist | Jur Kingma | |||
Dekknecht | Cor Dibbets | |||
Eendracht 5 | Nieuwe motorsleper | 133 pk | Kapitein | S. Knecht |
Machinist | Jur Kingma | |||
Dekknecht |
Piet Roos en
Cor Dibbets | |||
Latere bemanning
| ||||
Kapitein | S. Bloem | |||
Dekknecht |
P. Schaak
later machinist Eendracht 2 en 5 | |||
Dekknecht |
F. Daman
later machinist Eendracht 2 | |||
Eendracht 2 | Motorsleper met laadruim | 60 pk | Kapitein |
Cor de Jong
later: Jaap Smit |
Machinist | Jan Blom | |||
Dekknecht | Piet Lebert | |||
Eendracht 4 | Motorsleper | onbekend | Kapitein |
Joh. Rink
later: Piet Roos EgZoon |
Machinist | Mijndert Roos | |||
Eendracht 9
vervoer tussen Bartelsluis en fabriek | Motorsleper | 16 pk | Kapitein |
Leen Blom
tevens machinist |
Fram
ingezet tijdens 2de Wereldoorlog | Stoomsleper | 70 ipk | Kapitein | S. Knecht |
Machinist | Jur Kingma | |||
Dekknecht | Cor Dibbets | |||
Schuitvoerders
Tijdens het slepen was voor elke 2 vletten of bakken een schuitenvoerder verplicht. Meevarende schuitenvoerders waren o.a.:
|
![]() | ||
De Eendracht 2 ligt ingesneeuwd in de Westerveersloot, vlakbij de Bartelsluis. Links de molenschuren van de Kwikstaart en in het midden op de achtergrond de Engewormer.
Foto: Waterlands Archief, Purmerend | ||
![]() ![]() | ||
Links de Eendracht 4 in de Westerveersloot bij de fabriek. Rechts aan dek staat Leen Blom de kapitein van de Eendracht 9. De rechter foto toont de Eendracht 5, afgemeerd in het Wolfsrak bij de Bartelsluis aan de steiger van de 'Zaanhaven' van Van Gelder Zonen.
Foto: Waterlands Archief, Purmerend | ||
![]() ![]() | ||
Tijdens de strenge winter van 1956 werd de Eendracht 5 ingezet als ijsbreker op de Zaan. De sleepboot met een motorvermogen van 133 pk was gebouwd als ijsbreker. Vóór en achter in het schip waren grote watertanks gebouwd waarmee de stand van het schip kon worden bepaald. Moest er ijs gebroken worden dan werd de achtertank volgepompt, de voortank bleef leeg. Het schip schoof daardoor op het ijsdek.
Foto's: De Eendracht, 6e Jaargang No. 2 van februari 1956 | ||
![]() ![]() | ||
Van Gelder Zonen beschikte over een vloot dekschuiten voor de aanvoer van de grondstoffen. Soms werden er ook dekschuiten gehuurd zoals op de linker foto; een dekschuit van D. Stam Dz uit Koog aan de Zaan. Rechts een foto van de losploeg bij de opslag van grondstoffen bij de 'Zaanhaven' van VGZ in het Wolfsrak bij de Bartelsluis.
Foto's: Waterlands Archief Purmerend | ||
![]() | ||
De Eendracht 5 met 6 dekschuiten met grondstoffen in de Wilhelminasluis in Zaandam omstreeks 1960.
Foto: Gemeente Archief Zaanstad |
Samenstelling: Cees Kingma
Dit artikel kon worden samengesteld uit de archieven van Jan Aafjes, Cor Phaff en Martin de Boer. |
|