Bijlage xx: Artikelen in de pers als inspiratie voor CTV
Bron: archief familie Gort
In het archief van “Silo en Overslagbedrijf Vrede” bevindt zich veel studie materiaal m.b.t. de ontwikkelingen op de container markt. De ontwikkelingen in de Zaanstreek hebben alle interesse van directeur K.A. Gort.
Een kort overzicht van kranten artikelen in het archief van de familie Gort:
- In Haven van Amsterdam nr. 2 van 1994 het artikel: Containervervoer over water blijft goedkoopste transportmogelijkheid Schuttevaer-voorzitter Van Dorsten gaf, aan de vooravond van de jaarvergadering, eind mei 1994, in Amsterdam zijn mening over de toekomst het container transport via de binnenvaart. “Wij gaan ervan uit dat er alleen al vanwege het kostenaspect geen goekopere mogelijkheid voor containervervoer is dan vervoer over water.”
- Stad & Streek van zaterdag 17 december 1994 met als titel Cacao De Zaan blijft komende jaren afslanken. In dit artikel werd ingegaan op de reorganisatieplannen bij Cacao De Zaan. Onder het hoofdstuk “Aanvoer bonen”: De arbeidsplaatsen zullen op verschillende onderdelen van het bedrijf verdwijnen. Zo zullen tien werkplekken verloren gaan bij de aanvoer van de cacaobonen. Het werk zal straks met minder mensen gedaan kunnen omdat de bonen in containers en niet meer in zakken zullen worden aangeleverd.
- NRC Handelsblad van woensdag 11 januari 1995 met als titel Concenteert Rotterdam zich teveel op het containervervoer waarin een overzicht wordt gegeven van de stormachtige ontwikkelingen m.b.t. het vervoer van containers en het vestiggen van diverse container overslagbedrijven in de Rotterdamse haven. Het artikel gaat uitvoerig in op de aan- en afvoer van containers naar het achterland.
- In januari 1995 verschijnen er diverse artikelen in de landelijke en regionale dagbladen over de financiële moeilijkheden bij het overslagbedrijf Combined Terminals Amsterdam (CTA):
- Haven Amsterdam bedreigd door ondergang van CTA
- Havenbedrijf CTA in Amsterdam in problemen
- Havenbedrijf CTA mogelijk zonder personeel
- CTA heeft recht op personeel uit havenpool
- Hoofdstad blokkeert voortbestaan CTA
De Rotterdamse eigenaren van CTA, het transportconcern Nedlloyd (60%) en de handelsfirma Internatio-Müller (40%), willen zo snel mogelijk van het grootste overslagbedrijf in Amsterdam af.
Het bedrijf neemt vrijwel alle cacao-overslag in Nederland voor zijn rekening. Volgend jaar (maart 1996) verdwijnt een consortium van rederijen (Hapag Lloyd en Nedlloyd), dat jaarlijks goed was voor 50.000 containers in de Amsterdamse haven.
- NRC Handelsblad van 11 februari 1995 met als titel Containerbinnenvaart groeit aanzienlijk sneller dan verwacht. De containerbinnenvaart maakt een opmerkelijke groei door. Ruim eenderde van het containervervoer tussen Rotterdam en Duitsland gebeurt nu per schip, een aandeel dat enkele jaren geleden pas voor 2010 verwacht werd.
- In Dagblad Transport van 3 maart 1995 werd een nieuwe methode gelanceerd: Containeroverslag kan snel en goedkoop met de “rollerbarge”
|
Waarom moet containeroverslag altijd verticaal? Het kan ook horizontaal, waarbij de containers van en aan boord worden gerold.
Tekening: Dagblad Tranport van 3 maart 1995
|
- VND (?) van 10 maart 1995 met als titel Meer firma's zouden goederen over de Zaan willen vervoeren. Een containerterminal aan de Zaan. Eigenlijk zou dat ideaal zijn voor bedrijven die nu veel geld uitgeven aan vervoer van goederen naar de haven van Rotterdam.
Die wensdroom kwam gisteren naar voren tijdens een discussie bij de Kamer van Koophandel over verbetering van de Zaan als vaarweg.
- Dagblad Transport van 21 maart 1995 met als titel Kustvaartondernemers moeten keuze maken waarin wordt opgemerkt “Ondernemers in de kustvaart zullen de komende jaren een strategische keuze maken: willen zij wel of niet meedoen in de containervaart”.
- Volkskrant van 20 maart 1995 met als titel Voor de binnenvaart breekt er een goeden tijd aan. Inleiding van dit artikel is: “De binnenvaart is bezig met een serieuze come-back. Nedlloyd maakte onlangs bekend de rederij Eurobarge over te nemen die containers over de rivieren vervoert.”
- In het thema nummer Noord-Brabant Dossier van Dagblad Transport van 15 april 1995 een artikel: Gemeente en provincie achter vestiging inlandterminal Bossche terminal niet alleen voor Heineken
|
In Den Bosch start eind 1995 een weg/waterterminal. Eind maart werd daar definitief toe besloten, door het Bossche bedrijfsleven met steun van de gemeente en de provincie Noord-Brabant.
Tekening: Dagblad Tranport van 15 april 1995
|
|
Containers op de kade bij Pieter Bon.
Foto: Henk van de Leur
NoordHollands Dagblad - Dagblad Zaanstreek
|
- NHD - Dagblad Zaanstreek van 20 mei 1995 met het artikel Zaanse bedrijven gestart met containerterminal. Twee Zaanse bedrijven hebben de handen ineen geslagen en zijn gezamelijk een containerterminal begonnen; het gaat om Pieter Bon Transport en kraanbedrijf Hoogwout. De laaste weken zijn proeven genomen met de overslag van containers bestemd voor cacaobonenverwerker Gerkens. Het kraanbedrijf levert de technische know how en het hijsvermogen in de vorm van diverse kranen. Pieter Bon stelt de kade in de Wim Thomassenhaven in Zaandam ter beschikking.
- In het Dagblad Transport van 26 mei 1995 een aansluitend artikel Zaanse stuwadoor mikt op Amsterdamse Cacao. Twee Zaanse bedrijven, Pieter Bon Transport en Kraanbedrijf Hoogwout, willen gezamelijk een stuwadoorsbedrijf oprichten, dat zich zal bezighouden met de overslag van cacao in containers. Het bedrijf lijkt daarmee een bedreiging te gaan vormen voor het gisteren opnieuw van start gegane Combined Terminals Amsterdam (CTA) in Amsterdam. Directeur A. de Munter van Pieter Bon zegt te mikken op een volume van vijfduizend volle containers per jaar, vooral ten behoeve van de cacaoverwerkende industrie ten noorden van het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied.
De containerisatie van cacao staat overigens nog in de kinderschoenen, maar verwacht wordt dat het een grote vlucht gaat nemen. In Amsterdam wordt tijdens de jaarlijkse cacaopiek, van november tot en met april, zo'n 400.000 ton cacao aangevoerd. Met 5000 containers zou Bon ongeveer een kwart van de markt pakken.
- Nieuwsblad Transport - Sectie Scheepvaart van 2 juli 1996 met het artikel Potentie van 16.000 containers voor de binnenvaartterminal Zaan. Buck Consultans onderzocht in opdracht van onder meer de gemeente Zaanstad, de provincie Noord-Holland en Goederen Vervoer Randstand of er marktpartijen in de Zaanstreek zijn die nu of in de toekomst belangstelling hebben voor het vervoer van containers door de binnenvaart, hoe de toekomst van een eventueel containerterminal er uit zal zien en waar die terminal dan zou moeten komen.
Uit het onderzoek is gebleken dat slechts een zeer beperkt deel van de potentiële containerstromen nu al door de binnenvaart wordt vervoerd. Het gaat dan voornamelijk om natransport van cacaocontainers vanaf de Amsterdamse terminals naar een overslagpunt in Zaanstad. Maar één bedrijf laat haar containers per binnenvaartschip naar Rotterdam vervoeren. De cacao-containers gaan nu nog grotendeels over de weg van de Container Terminal Amstedam (CTA) naar de cacaofabrieken. Een groot deel van deze fabrieken ligt wel aan het water, maar beschikt niet over laad- en losfaciliteiten en heeft geen ruimte voor opslag bij het bedrijf. Een openbare terminal in Zaanstad, waarvandaan de containers naar de diverse fabrieken worden vervoerd, eventueel na opslag, zou daarom een optie zijn. Maar ook andere verladers zouden de intentie moeten uitspreken hun containers voor Rotterdam of Antwerpen per binnenschip te laten vervoeren.
- (?) Regionaal Overslag Centrum (ROC) Velsen Beverwijk operationeel. Sinds 1984 exploiteert Nederlands Bevrachtingskantoor (NBK) aan de Velserkade van Zijkanaal A een modern terminal voor de op- en overslag van cellulose, papier, hout, staal en containers. Inspelend op de trend om méér vrachtverker van de weg te halen en het verkeer over binnenwateren te stimuleren heeft NBK haar overslagactiviteiten van een extra label voorzien.
Containerterminal Vrede in de (vak)pers
Sinds het besluit tot inrichting van een containerterminal is het bedrijf diverse malen in de (vak)pers verschenen. Hieronder volgt een overzicht van de knipselkrant uit het archief van de familie Gort.
|
Foto: archief familie Gort
|
- In Haven Amsterdam 28ste jaargang - nummer 4 - 1996 het artikel Container-terminal voor de binnenvaart in Zaandam.
- Stad & Streek van zaterdag 1 juni 1996 met het artikel De Vrede bouwt grote containeroverslag. Drie jaar voorbereiding ging eraan vooraf, maar de plannen zijn nu definitief. Alle werkzaamheden zijn uitbesteed. “Ik ben er apetrots op” meldt K. Gort van De Vrede B.V. op-, overslag- en veembedrijf in het industriegebied Achtersluispolder. In november neemt De Vrede een containeroverslag voor de binnenvaart in gebruik. Daarvoor wordt onder meer een kade met een grote monorail aangelegd, verrijst er een enorme kraan en wordt een stuk grond van 9.000 m2 verhard. De totale investering bedraagt vijf miljoen gulden.
De Vrede is initiatiefnemer maar heeft wel een aantal participanten. Dat zijn Houtcentrum BV uit Zaandam, Zaanstad Terminals BV uit Zaandam enBeets Transport uit Wijdewormer.
- De Scheepvaartkrant van 30 september 1997 met een uitgebreid artikel: Verladers in Zaanstreek omzeilen files in regio met als sub-titel “Zaanse portaalkraan de Rolls Royce van de Nederlandse terminals”
- Stad & Streek van woensdag 13 december 2000 met het artikel Terminal De Vrede groeit flink ondanks jachthaven.
- Het vakblad Seaport nr. 1 uit 2001 met het artikel Containerterminal Vrede wint multimodaliteitsprijs 2000 met als ondertitel “Keihard werken en nog verder professionaliseren.” Goederenvervoerorganisatie Govera (Goederen Vervoer Randstad) reikte de Multimodaliteitsprijs 2000 uit aan CTV.