Voor verschillende ladingsoorten kwamen verschillende kranen. Er kwamen drijvende kranen voor massagoed of zware stukken. De variatie in kranen nam een grote vlucht.
Links: Een vaste torenkraan, zoals die gebruikt werd bij het lossen van massagoederen zoals steenkool of suikerbieten.
Rechts: Een verrijdbare torenkraan die op veel scheepswerven werd aangetroffen.
Links: Een halfportaal met een draaibare kraan die werd aangetroffen op veel kades van havens. Spoorwagons konden onder het portaal door worden gereden.
Rechts: Een verrijdbare stoomkraan, zoals bij scheepswerven en machinefabrieken werd gezien
Links: Een draaibare portaalkraan met grijper.
Rechts: Een draaibare kraan die over een kraanbrug heen en weer kan rijden. Het bereik wordt zo vergroot.
Links: Brugkranen werden vooral gebruikt bij het laden en lossen van massagoederen.
Rechts: Deze vakwerkkranen met loopkat werden gebruikt in fabriekshallen of op grote opslag plaaten van bijv. staalplaaten, betonnen balken etc.
Links: De horizontale bewegingsbaan van een topkraan. Rechts: De werking van een grijper.
Links: In de havens waren talloze drijvende kranen zoals deze topkranen. Rechts: De Schiedamse werf ‘Gusto’ bouwde voor de tweede wereldoorlog de grootste drijvende kranen ter wereld.
Text: Jur Kingma - juli 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma, tenzij anders aangegeven