Santarém

Estação de Santarém

Het Estação de Santarém, (Linha do Norte) is, met de vele azulejos, zelf al een monument. De lijn Lisboa - Sanatarém was de eerste lijn van Caminhos de Ferro Portugueses.

 

santarem

Met veel Europees geld zijn in heel Portugal grote infrastructurele werken in uitvoering. Een groot bord met de aankondiging door ‘Commissie voor de Coördinatie en Regionale Ontwikkeling van Lissabon en de Taag-vallei’ heeft het over een nieuw station voor Sanatarém met tenminste 500 parkeerplaatsen (projecto designado por Modernização da Linha do Norte). De ontwikkelingen zijn in Portugal waarschijnlijk ook niet tegen te houden. Ook daar wordt er gesproken over hogesnelheidstreinen tussen Porto en Lisboa.
Het project voorziet o.a. in het opbouwen van een dubbel spoor van ongeveer 26 kilometer lang, ter vervanging van de huidige route tussen Vale de Santarem ten zuiden van de stad, en Mato Miranda in het noorden. Het huidige spoor loopt, ten oosten van de stad, door de bedding van de Rio Tejo en is erg ‘gevoelig’ voor de overstromingen van deze rivier. Het voorgestelde tracé ligt ten westen van de stad waardoor het station ‘overbodig’ wordt.

 
santarem santarem
santarem santarem

Het station van Santarém wordt beschouwd als het beste voorbeeld van een historisch station langs de noordelijke lijn. Het thema van de voorstellingen op de azulejos is in wezen regionaal, met verwijzingen naar landschappen in de provincie Ribatejo.

Secção Museológica de Santarém

Het spoorwegmuseum van Santarém is gevestigd in een vroegere locomotieven loods op het emplacement van het Estação de Santarém. Het ligt tussen het station en de oever van de Rio Tejo, bij ernstige overstromingen van de rivier staat het water tot aan de spoordijk. Het museum werd geopend in 1979 en bevat naast enkele fraaie voorbeelden van rollend materieel ook historisch gereedschap voor zowel de baanwerkers als de conducteurs op trein.

Santarem Sanatarem
 

Sanatarem

Paradepaard van het museum is een locomotief uit 1924, gebouwd door Henschel & Sohn in Duitsland. Deze locomotief heeft jaren lang gereden voor CFSS; Companhia dos Caminhos de Ferro Sul e Sueste (in het zuiden van Portugal).

 
Santarem Santarem

D. Luiz Locomotive (1862)

Santarem Santarem

Deze locomotief werd in 1862 gebouwd bij Beyer Peacock & Co - Manchester (UK). In september 1863 trok deze locomotief de eerste trein, via Elvas naar de Spaanse grens bij Badajoz. De locomotief werd gekocht door de Portugese koning op de wereldtentoonstelling van 1862 in Londen.

Text: Cees Kingma - maart 2009
Beeldmateriaal: Archief Cees Kingma
Valid HTML 4.01 Transitional