Luso Tagus
De haven van Faro bestaat uit een vrachtpier met enkele kranen aan het einde van een lange weg door het prachtige natuurpark Ria Formosa. De vaargeul met een aanvaardbare diepte ligt ruim 500 m. vanaf een klein en verlaten industriegebied. De haven wekt niet de indruk een drukke haven te zijn. Volgens de formele informatie zijn alle faciliteiten zoals loodsdiensten en sleepboten beschikbaar. Er liggen inderdaad sleepboten, maar ze maken de indruk dat ze eigenlijk op de sloop liggen te wachten.
Er ligt één zeeschip in de haven. Maar die ligt er al jaren en zal niet varend de haven verlaten. De vissers die in grote getallen op het haventerrein aanwezig zijn overtreffen elkaar in sterke verhalen over dit schip; de ‘Luso Tagus’ met als thuishaven Gijón in Spanje. De meest betrouwbare lezing is dat het schip in 1994 aan de ketting is gelegd omdat het verdacht werd van betrokkenheid bij een smokkel operatie waarbij een partij tabak betrokken was. Het schip voer onder Panamese vlag en was waarschijnlijk op weg naar een haven in Spanje.
De eigenaar werd veroordeeld tot een boete om het schip terug te vorderen, maar hij heeft niets meer van zich laten horen en het schip werd verhaald van de loskade naar een plek waar het minder in de weg lag. Sloop was de enige optie. Een schroothandelaar bood een prijs maar kreeg ook de rekening voor het achterstallige havengeld. Toen was de deal niet interessant meer en haakte hij af. Alle waardevolle materialen, zoals de koperen leidingen en nog bruikbare elektromotoren, zijn inmiddels van het schip gesloopt. De schroot opbrengst kan nooit voldoende zijn om de sloper te betalen, het achterstallige havengeld te voldoen en het schroot af te voeren naar de dichtst bijzijnde ijzersmelter.
De tijd begint te dringen, volgens de vissers dreigt er een grote milieuramp voor een uitzonderlijk natuurgebied. Ze zijn erg bevreesd voor vervuilingen die nog uit het schip zullen lekken en die hun vis voorraad voor vele jaren zullen vergiftigen. De autoriteiten zijn nog pessimistischer. Naast de horizon vervuiling zijn milieudeskundigen van mening dat de schadelijke stoffen uit de verf en uit de roest van het schip zeer schadelijk zijn voor de kwaliteit van de schelpen. En de vissers maken mij duidelijk dat het weer de burgers zullen zijn die opdraaien voor de kosten van de schoonmaak.
|