Os Comboios em Portugal - Glória perdida
Estação de Régua - Linha do Douro
 
 
Een beeldverhaal van een jaarlijkse pelgrimage
 
 

//achtergrondkleur boek //kleur band van boek ( midden ) //ondermarge //hoogte onderrand //tijdsduur flip ( milliseconden ) //target eventueel te openen url //lettertypew, weergave en letergrootte //tekstkleur //plaatje 1, gevolgd door tekst 1 //bandbreedte //buitenste rand //wel of niet automatisch ( probeer maar eens een 1 in te vullen _ //dikte bovenrand

Blader gerust eens door mijn foto album ... !

 

Sinds begin jaren zeventig van de vorige eeuw kom ik regelmatig op het spoorwegemplacement van Peso da Régua, een station aan de bijzonder mooi aangelegde Linha do Douro. Bij mijn eerste bezoek was het complex nog volledig operationeel als 'stoom' emplacement. De eerste trein arriveerde op 15 juli 1879. Het leek er in 1974 op of de tijd bijna 100 jaar had stil gestaan.
Op het emplacement stonden of reden tenminste 8 stoomlocomotieven, zowel in het Portugese 'normaal'–spoor als ook in smalspoor uitvoering. Régua was een belangrijk knooppunt in de Linha do Douro. Naar het noorden reden de treinen langs de Linha do Corgo naar Vila Real (aangesloten in 1906) en door tot aan Chaves (aangesloten in 1921). Naar het zuiden ging het smalspoor, via een indrukkende brug over de Rio Douro naar de bedevaartsplaats Lamego. Vanaf 1990 rijden er bussen i.p.v. treinen tussen Vila Real en Chaves en is het fraaie stationnetje in Vila Real buiten gebruik. Er is een nieuw station voor in de plaats gekomen.

Eind vorige eeuw stonden er nog een groot aantal locomotieven op het emplacement in Peso da Régua. Het spoorweg personeel sprak toen ook nog steeds over enige vorm van museale opstelling. Inmiddels zijn er in begin 2010 weer enkele locomotieven verdwenen en gezien de staat van het overige materieel zal dat ook binnenkort wel verdwijnen. Wel herinneren de vele spoorbruggen in het noorden van de streek nog aan de lijnen naar Chaves en bijvoorbeeld van Tua naar Brangança. Spoorbruggen zonder dat er een spoorlijn in de buurt ligt.

  Regua 1974 Regua 2010 Regua 2010  
 

Van het indrukwekkende 'stoom' emplacement uit 1974 (foto links) rest nog slecht één stoomlocomotief waarmee in het toeristenseizoen ritjes worden gemaakt. Het stationsemplacement in Regua wordt tegenwoordig beheerst door het enorme viaduct in de snelweg A24/IP3 van Viseu via Lamego naar Vila Real.

 
  Regua 2010 Regua 2010 Regua 2010  
 

Het blijft natuurlijk een geweldig gezicht, deze spoorweg memorabilia in hun natuurlijke habitat. Peso da Régua en de Linha do Douro blijven de komende jaren nog een pelgrimsoord voor railfanaten.

 
  Regua 1974  
 

Het station van Peso da Régua in vol bedrijf in 1974.

 
  Regua 1974  
Door: Cees Kingma - April 2010
Beeldmateriaal: Archief Cees Kingma
Zie ook het eerder verschenen artikel: Spoorzoeken in Trás-os-Montes
Valid HTML 4.01 Transitional