Naast de Tyne ontstond er een vergelijkbare ontwikkeling langs de rivier de Wear met Sunderland als centrum en later langs de Tees met Stockton en Middlesborough als havens. Kusthavens als Blyth, Seaham Harbour en Hartlepool kregen ook een belangrijke functie in het kolentransport en vooral Sunderland en Hartlepool werden belangrijke scheepsbouw centra.
De op een volgende crises hebben diepe sporen nagelaten in heel Noord Oost Engeland maar vooral in het Tyne gebied. De werven hadden niet de mogelijkheid om spectaculaire nieuwe werven te bouwen zoals eerst in Japan en later in Korea en nu in China. Aanvankelijk was er wel een heroriëntatie op de offshore industrie na het vinden van olie en gas in de Noordzee. De vondst van het aardgas in de Noordzee leidde echter ook tot een snel verval van de steenkoolmijnbouw omdat er geen steenkool meer nodig was voor stadsgas of huisbrand. De hele infrastructuur voor het kolentransport was hier mee overbodig geworden. De grote veranderingen in het transport maakten dat ook het goederenvervoer per trein grotendeels wegviel. Dit leidde tot sluiting van de grote werkplaatsen van de Engelse spoorwegen; bijvoorbeeld in Gateshead. Ook de kustvaart kreeg door de komst van de container een ander karakter. Net als in veel andere Engelse haven- en industriegebieden ontstonden er troosteloze vervallen oude industrielandschappen. Er is beperkt economisch hergebruik van de oude industrieterrein. Een deel van de terreinen is gebruikt om woningen op te bouwen.
Gateshead is altijd zwaar getroffen door de economische crises die tot spectaculaire bedrijfssluitingen hebben geleid. Reeds in 1936 vond de Britse overheid dat ze iets moesten doen. Dat was voor die tijd uitzonderlijk. Zo werd de North East Trading Estate opgericht. De overheid bouwde een kantoorverzamelgebouw en een aantal standaard fabrieksgebouwen om een nieuwe impuls aan het gebied te geven. Ook hiervan is niet veel meer terug te vinden.
Er is niet veel industrie meer in Gateshead. De sluiting van de werkplaatsen van de spoorwegen bracht de nekslag. Langzamerhand krijgt te stad een ander aanzien.
Spectaculair is het hergebruik van de voormalige meelfabriek van Spillers die nu is omgebouwd tot museum voor moderne kunst: “The Baltic”.
Welcome to Baltic
Vlak er naast ligt het nieuwe muziektheater “SAGE” van de bekende architect Norman Foster.
The Sage Gateshead
De nieuwe Milleniumbrug verbindt The Baltic met de gerenoveerde kades van Newcastle.
Gateshead-Quays
Zo is een samenhangend wandel- en fietsgebied ontstaan. Aan de kant van Newcastle hebben veel renovatie en restauratie activiteiten plaats gevonden.
In The North of England Open Air Museum in Beamish heeft men replica's van de Locomotion en de Steam Elephant. Informatie hierover zie:
Welcome to Beamish
De Tanfield railway en de Bowes railway zijn oude waggonways die nu in gebruik als museumlijnen. De Bowes railway heeft ook monumenten status omdat deze heel oude spoorweg over zijn volle lengte behouden is gebleven. Zie verder op de websites
Welcome to
Bowes Railway
en
Bowes Railway, Springwell, Gateshead.
De Tanfield Arch (Causey Arch) is een belangrijk monument. In Engeland zijn nu zo'n 100 museumlijnen met meer dan 500 mijl spoorweg en bijna 600 stations. Een deel van de voormalige locomotievenfabriek van Robert Stephenson is behouden gebleven. Het Centraal Station van Newcastle behoort bij de topstukken van de Engelse monumenten. Er zijn een groot aantal kleinere stations beschermd evenals een aantal spoorbruggen. Een aantal spoorwegen is veranderd in fiets of wandelpad.
Er zijn een aantal vroege locomotieven in musea behouden: Puffing Billy en Rocket in Londen, Sans Pareil en Agenoria in York, Locomotion in Darlington en Willaim Dilly in Edinburgh. Alleen de Billy van Stephenson is in Newcastle.