Goedkope alcohol als motor achter scheepsinnovatie

De Schepen van de Viking Line, De Ålandslinjen/Birka cruises, Ånedinlinjen en de Silja line hebben als thuishaven Mariehamn op de Ålands eilanden. Toen Finland in 1917 zijn onafhankelijkheid van Rusland bevocht, wilde de Zweedse bevolking van de Ålands eilanden het liefst bij Zweden. Ze kwamen toch bij Finland, maar kregen een eigen parlement, een eigen vlag en de bewoners hoefden niet in militaire dienst in Finland. In het kader van de toetreding tot de Europese Unie waren sommige voorrechten van de Ålands eilanden opnieuw vastgelegd. Als de schepen tussen Zweden en Finland de Ålands eilanden aandoen, mag de belastingvrijdom op alcohol aan boord gehandhaafd blijven.

  scandinavie scandinavie  
  scandinavie scandinavie  
  Links: Dagelijks varen de grote cruiseferry's van de Vikinglijn tussen Stockholm en Helsinki via Mariehamn. Hier de Cinderella en de Mariella in Stockholm.
Rechts: De Birger Jarl vaart al een halve eeuw tussen Stockholm en Mariehamn.
 

We zagen in Mariehamn ook de grote ferry's binnen komen zoals Silja Line's ‘Galaxy’. Viking Line's ‘Isabella’ en ‘Amorella’ voeren in kiellinie binnen. Een majesteitelijk gezicht. De ferryroute Stockholm-Mariehamn-Helsinki was zo lucratief dat de Silja Line en de Viking Line tegen elkaar opboden in grootte en luxe van hun schepen. Veel innovaties in veerboten ontstonden op deze route. De Finse werven profiteerden daar sterk van. Veel zaken die waren ontworpen voor deze veerschepen werden ook toegepast in cruiseschepen. De scheepswerven in Finland werden marktleider in de bouw van cruiseschepen voor het Caribische vaargebied. Toen wij in 1994 in Helsinki waren, werd er een serie van 6 cruiseschepen gebouwd, waarvan men zei dat een dek volstond met gokautomaten. De enige Finse werf die nog cruiseschepen bouwt, is de werf in Turku, die nu van het Koreaanse concern STX is. Er lag nog een enorm cruiseschip in aanbouw ‘De Oasis of the Seas’.

De andere werf die veel veerschepen bouwde voor Scandinavië en die ook zo in de bouw van cruiseschepen terecht kwam is de Meyer Werft in het Duitse Papenburg. Tot 1931 was er drooglegging in Finland. Lang was er nog een restrictief beleid, net als in Zweden. De behoefte aan betaalbare alcohol was dus een motor in de scheepsinnovatie. Overigens begon de cruise-industrie in de USA ook om aan de drooglegging in de jaren dertig te ontsnappen. De lijnschepen van de grote Trans-Atlantische rederijen werden 's winters ingezet voor cruises naar het Caribische gebied.

  scandianvie  
  De ‘Birka Paradise’ uit 2004 van 37.728 brt vaart ook tussen Stockholm en Mariehamn. Een bijzonderheid is dat aan boord snuiftabak wordt verkocht. De omzet aan boord is een miljoen euro per jaar.  
  scandinavie  
  De ‘Isabella’ en ‘Amoralla’ van de Viking Line varen in kiellinie de haven van Mariehamn binnen en zullen binnen een half uur weer vertrekken.  
Text: Jur Kingma - november 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma
Valid HTML 4.01 Transitional