We zagen in Mariehamn ook de grote ferry's binnen komen zoals Silja Line's ‘Galaxy’. Viking Line's ‘Isabella’ en ‘Amorella’ voeren in kiellinie binnen. Een majesteitelijk gezicht. De ferryroute Stockholm-Mariehamn-Helsinki was zo lucratief dat de Silja Line en de Viking Line tegen elkaar opboden in grootte en luxe van hun schepen. Veel innovaties in veerboten ontstonden op deze route. De Finse werven profiteerden daar sterk van. Veel zaken die waren ontworpen voor deze veerschepen werden ook toegepast in cruiseschepen. De scheepswerven in Finland werden marktleider in de bouw van cruiseschepen voor het Caribische vaargebied. Toen wij in 1994 in Helsinki waren, werd er een serie van 6 cruiseschepen gebouwd, waarvan men zei dat een dek volstond met gokautomaten. De enige Finse werf die nog cruiseschepen bouwt, is de werf in Turku, die nu van het Koreaanse concern STX is. Er lag nog een enorm cruiseschip in aanbouw ‘De Oasis of the Seas’.
De andere werf die veel veerschepen bouwde voor Scandinavië en die ook zo in de bouw van cruiseschepen terecht kwam is de Meyer Werft in het Duitse Papenburg. Tot 1931 was er drooglegging in Finland. Lang was er nog een restrictief beleid, net als in Zweden. De behoefte aan betaalbare alcohol was dus een motor in de scheepsinnovatie. Overigens begon de cruise-industrie in de USA ook om aan de drooglegging in de jaren dertig te ontsnappen. De lijnschepen van de grote Trans-Atlantische rederijen werden 's winters ingezet voor cruises naar het Caribische gebied.
|