Een monument herbeschermd

De verbindingen in Schotland

schotland
De Firth of Forth brug in de zomer van 1990
schotland

Kort nadat de brug over de Firth of Tay in 1879 in gebruik was genomen, waaide hij in een storm om. Hierbij verdween een posttrein in het water en kwamen 75 mensen om het leven.De ramp met de brug over de Fith of Tay sprak in die tijd tot de verbeelding. De Duitse dichter Theodore Fontane wijdde zelfs een gedicht aan wat hij zag als de hoogmoed van de techniek. Thomas Bouch, de ontwerper van de brug, viel in ongenade bij spoorwegmaatschappijen en het publiek. De voorbereidingen voor de bouw van een vergelijkbare brug over de Firth of Forth werden meteen stop gezet.

De ingenieurs John Fowler en Benjamin Baker ontwierpen in 1881 de Forth brug die er nu nog staat. Deze brug werd op 4 maart 1890 door de Engelse Kroonprins geopend. Voor de brug werd door de firma Craig & Rose speciale Forth bridge rode verf gemaakt. De brug werd hiermee elke vijf jaar geschilderd. De schilders zaten op bootsmansstoeltjes om de brug te kunnen schilderen.

Ik heb de brug drie keer bezocht. De eerste keer voer ik er onderdoor. De tweede keer reed ik er met de trein over heen. En de derde keer had ik het voorrecht om met een bouwlift naar de hoogste peiler te gaan om te kijken naar de restauratie en het uitzicht. Ik troseerde mijn hoogtevrees om dit schouwspel mee te mogen maken.

De huidige eigenaar van de brug is Network Rail, een bedrijf dat de spoorweginfrastructuur in Engeland onderhoudt. In 2003 werd £ 11 miljoen aan het onderhoud van de brug besteed. Balfour Beatty was de hoofdaannemer. Zij hebben een zevenjarig contract voor het onderhoud van de brug. Volgens deze aannemers zou het zeker in 10 jaar £ 280 miljoen kosten om de brug in goede staat te houden omdat een achterstallig onderhoud van 30 jaar goed gemaakt moet worden.

Het Amerikaanse bedrijf K.T.A. heeft advies uitgebracht over de beste behandeling van de brug. Het metaal wordt schoon gestraald. Zo nodig wordt ijzer vervangen en er worden verschillende lagen coating opgebracht. In plaats van de traditionele rode verf van Craig & Rose wordt nu een coating gebruikt die is ontworpen voor offshore platforms.

De brug is een van de bekendste monumenten van Schotland. Na de restauratie kan hij weer vele jaren mee en ook nog zijn normale transportfunctie blijven vervullen. Behalve een monument van de techniek is deze brug ook en monument van het agressieve competitieve spoorwegkapitalisme uit het einde van de 19de eeuw. Want deze brug moest dienen om de treinreis tussen Londen en Aberdeen met een uur te verkorten. Hiermee kon een concurrerende spoorwegmaatschappij de loef afgestoken worden.

Foto rechts: Tijdens de restauratie was het voor genodigden mogelijk een bezoek te brengen aan de top van de spoobrug over de Firth of Forth. Verschillende leden van de Newcomen society voor bestudering van de geschiedenis van de techniek hadden zo de gelegenheid de top van dit unieke technische monument te bezoeken. De reis naar de top ging met een bouwlift en de rondleiding werd gedaan door de verschillende projectleiders van aannemer en onderaannemers. Deze foto toont de ingewikkelde hulpconstructies die nodig zijn om de brug schoon te stalen en te coaten. De treinenloop ging gewoon door.

Text: Jur Kingma - oktober 2009
Beeldmateriaal: Archief Jur Kingma
Valid HTML 4.01 Transitional