Sail 2010Crowd control op het water | ||||||||||||
| ||||||||||||
Eens in de vijf jaar doen een aantal grote 'windjammers' de Amsterdamse haven aan. Reden voor het binnenlopen is de maritieme manifestatie 'SAIL'. Naast de grote 'Tall Ships' verzamelt zich een vloot 'varend erfgoed' in de Amsterdamse IJ–havens. Het varend erfgoed bestaat o.a. uit authentieke houten en stalen zeilschepen, stoomschepen en eigenlijk alles wat met het vervoeren van vracht of passagiers over water te maken heeft gehad. Daaronder vallen o.a. een stoomradarschip, oude beurtvaarders, motorsleepboten en coasters. Op de eerste dag van deze manifestatie verzamelt deze vloot zich bij de sluizen in IJmuiden waar de Tall Ships in de morgen geschut worden. In een langzame pantoffelparade vertrekt die vloot dan richting Amsterdam. Onderweg sluit alles dat varen kan, aan bij deze stoet. Het is iets van 'zien en gezien worden', maar waarbij de meeste aandacht natuurlijk uitgaat naar de Tall Ships.
Ofschoon de waterpolitie en Rijkswaterstaat probeerden een eenrichtingsverkeer te handhaven ontstonden er soms toch bijzonder gevaarlijke situaties. Ook uit het marifoon verkeer bleek dat niet iedere schipper de veiligheidsmaatregelen kon waarderen: “Hallo havendienst ik lig bij de Westhaven en moet bij de Afrikahaven mijn passagiers oppikken”. Hij kreeg geen toestemming, het zou betekenen dat hij 5 km tegen de stroom in zou moeten varen en bovendien bij de Afrikahaven het Noordzeekanaal moest zien over te steken. Regelmatig hing er een politiehelikopter met een camera boven de vloot die de beelden naar de ruim dertig vaartuigen van de waterpolitie en andere verkeersregelaars doorgaf. Groter dan het nu is mag het evenement eigenlijk niet meer worden. De organisatie van Sail gaat er prat op dat het evenement gratis toegankelijk is voor bezoekers. Het is echter nog maar de vraag hoelang deze formule nog te handhaven is. Partyschepen betalen astronomische bedragen aan de Sail organisatie. Deze 'kostendragers' moeten deze bedragen weer doorberekenen aan hun gasten. En eigenaren van de schepen en scheepjes in de vloot van het varend erfgoed ontvangen geen enkele compensatie voor hun aanwezigheid. Het is alsof in een toneelstuk alleen de hoofdrolspelers betaald krijgen, de bijrollen en figuranten moeten hun eigen entree en kostuum betalen. Misschien is het evenement toe aan een nieuwe opzet, kleinschaliger ook, zodat er weer echt belangstelling kan zijn voor de historische waarden van al varende erfgoed. Dan kunnen er nog steeds Tall Ships vanuit de gehele wereld aanwezig zijn, misschien minder, maar wel ingebed in een historisch verantwoord kader. Hieronder volgt een beeldverslag van de Sail-In op donderdag 19 augustus 2010. | ||||||||||||
| ||||||||||||
Van links naar rechts: 'Grossherzogin Elisabeth' met als thuishaven Elsfleth in Duitsland, 'Dar Mlodziezy' met als thuishaven Gdynia in Polen en de Nederlandse birk 'Mercedes'. De Grossherzogin Elisabeth is ruim honderd jaar oud. De andere twee schepen zijn van recente datum. Accenten verschuiven, vroeger moest een Tall Ship ruiken naar teer en de hennep van het touwwerk. Tegenwoordig heeft comfort prioriteit:
“In het voorste dekhuis bevindt zich de 'Mercedes' Bar met zitplaatsen en een dansvloer. Voor de bar is de neergang naar het restaurant. Deze scheidt de bar van de lounge. De lounge is ingericht met chique leren banken. Er staat een mooi model van de 'Mercedes'. Al met al een echte lounge met de juiste atmosfeer. De 'Flybridge' op het achterdek heeft drie stuurstanden. De kapitein en zijn stuurman hebben van hieruit vrije uitkijk en te allen tijde een wakend oog op hun passagiers. Benedendeks is het luxe restaurant. Buffetten voor 130 personen worden hier geserveerd.”
| ||||||||||||
| ||||||||||||
Via de marifoon liet de bemanning van de 'Svitzer Bison' weten dat ze “even een zeilbootje naar de IJhaven moesten brengen”. Leuk om te weten dat deze sleepboot een aparte vermelding heeft 'WWW.UGLYSHIPS.COM' (Dedicated to the ugly ships of this world.):
Website Sail 2010: De Amerigo Vespucci is eigendom en het paradepaardje van de Italiaanse marine. Het is genoemd naar de Italiaanse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Op 22 februari 1931 werd het te water gelaten en sindsdien is het in gebruik als opleidingsschip voor cadetten van de Italiaanse marine. Als boegbeeld heeft het schip een levensgroot beeld van de naamgever. | ||||||||||||
| ||||||||||||
Er waren ook 'mooie' sleepboten te zien tijdens de SAIL-IN Parade. Met de klok mee:
Bron: VERENIGING STOOMVAART (vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen) | ||||||||||||
| ||||||||||||
Kapalperang Republik Indonesia 'Dewaruci' heeft bijzonder fraai houtsnijwerk bij de opbouw. Het deed me denken aan woningbouw in Indonesië. Na een dagje showen op de ra van de voormast staan de cadetten weer gewoon op het avondappèl. | ||||||||||||
| ||||||||||||
Op 24 maart 1703 legde Piotr Mikhailovich (bij ons beter bekend als Peter de Grote) op de werf Olonets aan de Svir de kiel van het fregat 'Shtandart'. Zoals bekend had hij zich in 1697/98 in onder andere Zaandam en Amsterdam verdiept in de scheepsbouw. Samen met een zevental kleinere schepen, vormde de 'Shtandart' de basis voor de door Tsaar Peter de Grote gestichte Russische marine. In St. Petersburg werd in het voorjaar van 2000 de laatste hand gelegd aan de replica van de 'Shtandart'. Zaankanters hebben nog geholpen om een stel nieuwe zeilen voor dit schip te maken. En nu liep hij, wild om zich heen schietend, stuurboord langs. De kapitein had nog een intercom uit 1703 om met z'n bemanning te communiceren, door de honderden opstappers op dit ruim 30 meter lange schip werd al het uitzicht nogal beperkt ... | ||||||||||||
| ||||||||||||
De Götheborg, eigendom van de Stichting SOIC AB, is een van de grootste houten zeilschepen ter wereld. Het is een replica van de Oost-Indiëvaarder met dezelfde naam, die in 1745 zonk. De bemanning werd gered, maar van het schip was verloren. In 1985 vonden onderzoekers de restanten van het wrak, daarop besloot men tot de bouw van een replica. In 2003 werd het te water gelaten, maar pas in 2005 werd het tuig volledig geïnstalleerd. Op de eerste reis werd de route gevolgd die de oorspronkelijke boot in de 18e eeuw naar China maakte. Uiteindelijk heeft het schip dus toch zijn oorspronkelijke bedoelde reis volbracht. De Götheborg wordt nu gebruikt voor onderzoek en als trainingsschip door de Zweedse marine.
| ||||||||||||
| ||||||||||||
Op de marifoon: “Hallo havendienst, ik moet met grote spoed een passagier op de wal zetten”. Havendienst: “U kunt afmeren bij Paragon en daar een taxi bestellen”. Schipper: “Is dat bij dat kranen gedoe ?”
| ||||||||||||
| ||||||||||||
Aan het einde van de dag arriveerde de Russische bark 'Kruzenshtern' uit 1926 op het IJ. Met zijn 114 meter is dit schip, op de Sedov na, het grootste nog varende zeilschip ter wereld. De stoffering op het IJ detoneerde natuurlijk bij dit schouwspel. Het decor was echter perfect; het station Amsterdam Centraal, gebouwd tussen 1881 en 1889 door architect P.J.H. Cuypers en ingenieur/architect A.L. van Gendt en de St. Nicolaaskerk (ook wel 'Kathedraal aan het IJ' genoemd), ontworpen door de architect A.C. Bleijs (1842-1912) en gebouwd tussen 1884-1887. Het schip werd later afgemeerd bij het futuristische Muziektheater en het Passenger Terminal Amsterdam. | ||||||||||||
Door: Cees Kingma
|