1 / 44
HMS Elfin met gestreken mast op de Noord net voor doel van deze reis: Dordrecht
2 / 44
Net na het vertrek passeren we direct een Koole tanker aan stuurboordwal bij Loders Croklaan. Daar achter staat zeepfabriek de Adelaar
3 / 44
Op het Zaandijker wijd krijgt de bemanning de tijd om het voordek op te ruimen
4 / 44
. . . en worden we opgelopen door het cruiseschip Brillant
5 / 44
In een druilerige regen passeren we de Julianabrug in Zaandijk
6 / 44
. . . waarna we aan stuurboord het gebouw van het Gemeente Archief Zaanstad passeren . .
7 / 44
. . . en Tate & Lyle o.a. producent van zetmelen . . .
8 / 44
. . . Tate & Lyle
9 / 44
Daarna is het even wachten op de bediening van de Coenbrug in Koog aan de Zaan
10 / 44
Het is dringen bij de spoorbrug van de Hoornse lijn (Enkhuizen-Amsterdam)
Schipper Cor Blok en stuurman Boudewijn Tjeertes hebben alles onder controle
11 / 44
Iedereen krijgt de ruimte bij de spoorbrug van de Hoornse lijn
12 / 44
Uiteindelijk passeren wij ook, zonder een kras in de lak, de spoorbrug
13 / 44
Na het passeren de Prins Bernhardbrug in Zaandam ligt bakboord-voor de gerestaureerde Gortpellerij Zwaardemaker
14 / 44
Bij het uitvaren van de Wilhelminasluis in Zaandam breekt de zon goed door
15 / 44
Zaandam met de Oostzijderkerk in de Klauwershoek verdwijnt langzaam uit beeld
Op de stuurboordwal het Zaantheater
16 / 44
Op de Voorzaan passeren we op de bakboordwal Scheepswerf Vooruit . . .
17 / 44
. . . en Kenz-Figee Kraantechniek
18 / 44
Het sleepbootje markeert de monding van de Voorzaan in het Noordzeekanaal
Het voelt toch een beetje als het passeren van de uiterton!
19 / 44
Op het Noordzeekanaal begint het echte werk . . . aan stuurboord . . .
de Jan van Riebeeckhaven - Usselincxhaven
20 / 44
. . . en aan stuurboord ICL Fertilizers Europe
21 / 44
De Mercuriushaven met op de achtergrond de betonnen silo's van
Internationale Graanoverslag Maatschappij Amsterdam (IGMA) aan de Vlothaven
22 / 44
Aan bakboord passeren we de werf van Shipdock Amsterdam, op een deel
van het terrein van de voormalige Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij
23 / 44
. . . en is het Het Maritiem Kwartier nog volop in ontwikkeling . . .
24 / 44
Aan een vroegere afbouwkade van de NDSM wordt het asbest schip de chemicaliëntanker ‘Sandrien’ uit 1974 gesloopt
25 / 44
Ook de voormalige Russische onderzeeër B-80 hoopt op een volwaardige ligplaats in het Maritiem Kwartier
26 / 44
Aan stuurboord glijdt ondertussen de, tot appartementen verbouwde, Graansilo Korthals Altes aan de Silodam langs
27 / 44
Op het IJ genieten schipper Cor en stuurman Bouwdewijn van het zonnetje . .
28 / 44
. . . met de bakboord telegraaf op half vooruit . . .
29 / 44
. . . en de bemanning in de machinekamer hard werkt . . .
de stokers: links Cor Klomp, midden Arnoud Boom en rechts Jan Timmerman
30 / 44
Een echt grote boot ligt bij het Passenger Terminal Amsterdam
31 / 44
Het cruiseschip Crystal Serenity heeft een passagierscapaciteit van 740 personen en is nog maar kort in de vaart
32 / 44
Voordat we het IJ verlaten passeren aan bakboord nog de Oranjewerf
33 / 44
Aan het begin van het Amsterdam-Rijnkanaal zegt het blauwe bord: we willen stuurboord/stuurboord passeren. De Elfin steekt over om te bunkeren op het Zeeburger-eiland. De vuren worden gedoofd. De 'brug' kan even bijpraten met de 'machinekamer'
34 / 44
Schipper Cor praat even bij met hoofdmachinist Frank Boom
35 / 44
De Elfin kan er weer even tegen
36 / 44
Stoker Arnoud kan de branders weer aansteken, we gaan weer varen
37 / 44
Onder de Amsterdamsebrug (onze eerste passage in het Amsterdam-Rijnkanaal) gloort het Sluiseiland Zeeburg
38 / 44
Alleen de heftorens van de keersluis staan er nog . . .
note: In 2013 is het sluiseiland afgebroken . . .
39 / 44
Er zijn, tot aan de Prinses Beatrixsluizen, 25 vaste bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. De doorvaarthoogte voor de Zeeburgerbrug is 8.86 m boven N.A.P.
Schipper Cor is er niet helemaal gerust op . . .
40 / 44
Bij de Muiderbrug begint het al te wennen . . .
. . . met een gestreken mast is de schoorsteen het hoogste punt aan boord . . .
41 / 44
Bij de Muiderspoorbrug is iedereen er al aan gewend . . .
42 / 44
We worden regelmatig opgelopen . . .
43 / 44
. . . Maar over de marifoon reageert iedereen even vriendelijk naar de oude dame . . .
44 / 44
Bij de Demkaspoorbrug komen we binnen de stadsgrenzen van Utrecht
❮
❯
In 2006 mocht ik, als opstapper, aanmonsteren op het stoomschip HMS Elfin voor een reis naar het festival Dordt in Stoom, het omvangrijkste stoom evenement in Europa! De reis ging vanaf het Zuideinde in Wormerveer via de Zaan, Noordzeekanaal, IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lek en Noord naar Dordrecht. Op deze reis maakte ik ruim 200 foto's met mijn analoge Nikon camera. Ik heb deze afdrukken inmiddels gedigitaliseerd en in deze beeldreportage opgenomen. Veel beelden missen natuurlijk de digitale perfectie, maar als historisch beeldmateriaal geven ze een prachtig beeld van deze vaarervaring.
Dit deel gaat over de reis tot aan de stadsgrenzen van Utrecht. Deel II geeft een beeld van de rest van deze reis.