Dossier Zaanbrug
In het voorjaar van 2011 werden de contouren van plannen m.b.t. het vervangen van de Zaanbrug in Wormer steeds duidelijker. De brug was wegens slijtage aan vervanging toe. Bovendien voldeed de brug niet meer aan de eisen t.a.v. doorvaartbreedte en hoogte die gesteld worden i.v.m. de opwaardering van de Zaan naar 'Hoofdvaarweg'.
In deze historische omgeving zit waarschijnlijk niemand te wachten op een nieuwe Juliana- of Bernhardbrug (beide bruggen werden ook mede in het kader van de opwaardering van de Zaan vernieuwd). Volgens een aantal erfgoedbehoud verenigingen moet er recht worden gedaan aan het unieke erfgoed ensemble aan beide zijden van de Zaan. De nieuwe brug hoeft geen retro ontwerp te worden, maar het vraagt wel respect van de ontwerper voor de bijzondere omgeving. Bij de keuze van de ontwerper zou moet worden gekeken naar de gebleken affiniteit met technisch erfgoed.
Maar ook de verantwoordelijke bestuurders zijn niet helemaal ongevoelig voor dit onderwerp, zoals blijkt uit 'Uitwerking locatie Zaanbrug':
Hieronder volgt een aantal, soms tegenstrijdige, documenten die kunnen helpen in de beeldvorming rondom dit, voor Wormerland ingrijpende project. Een conclusie uit deze rapporten zou kunnen zijn dat Wormerland nog wel even kan wachten met het vervangen van de Zaanbrug. Tenzij de brug oud is en der dagen zat, in dat geval zou men kunnen besluiten om alsnog gebruik te maken van overheidssubsidie die eventueel beschikbaar komt uit het 'bovengemeentelijk project' Vaart in de Zaan. | |||||||||||||||||||||||||
Hoe Wormer eiland af werd
In het artikel Hoe Wormer eiland af werd beschrijft Jur Kingma de eerste 50 jaar van de geschiedenis van de Zaanbrug. Hij gaat daarbij in op het technisch ontwerp van de eerste brug uit het einde van de negentiende eeuw. Hij besteed in dit artikel ook veel aandacht aan de 'tolstrijd' rondom deze brug. | |||||||||||||||||||||||||
Bouw van de 2de Zaanbrug
De heer W. Wezel uit Wormer heeft, als medewerker bij Klinkenberg in Wormerveer, een serie unieke foto's verzameld van de bouw van de tweede Zaanbrug. Een aantal foto's zijn gedateerd 10 mei 1926. Opmerkelijk in het bijschrift is o.a. “Ten behoeve van het maken voor den onderbouw zijn de tegenwichtsarmen van de bascules verwijderd en zijn de bruggen veranderd in tijdelijke ophaalbruggen”.
| |||||||||||||||||||||||||
Die Noordbrug, die moet er komen
Het belang van een tweede verbinding tussen Wormer en de 'rest van de wereld' was ook in de jaren zeventig van de vorige eeuw al een regelmatig terugkerende discussie. In de Typhoon van 4 september 1979 pleitte een aantal ondernemers voor een heroverweging van een besluit over de 'Noordbrug'. | |||||||||||||||||||||||||
Vaart in de Zaan (1997)
Het rapport Plan van aanpak voor een verbetering van vaarweg de Zaan uit maart 1997 is nog niet compleet. Er staan nog een aantal blanke pagina's in. Maar de richting is duidelijk. Ook de problemen worden al duidelijk toegelicht. In 'Beschrijving probleemvelden' wordt de Zaanbrug al genoemd: “De knelpunten zijn op dit moment de beperkte breedte van 12 meter van de bruggen bij de Wilhelminasluis en de Zaanbrug”. | |||||||||||||||||||||||||
Vaart in de Zaan (2000)
Het rapport 'Plan van aanpak voor een verbetering van vaarweg de Zaan' uit april 2000 werd in een oplage van 400 in druk verspreid. Dit rapport was de verdere invulling van het gelijknamige rapport uit 1997. Het rapport was onderdeel van het 'Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport' en had de status van 'beslisdocument t.b.v. promotie naar de planstudiefase'. Alle gesignaleerde problemen voor de scheepvaart op de Zaan werden in dit rapport nader besproken. Hier vindt u een beperkte selectie van relevante pagina's uit dit rapport.
Bijlage:
In dit rapport wordt verwezen naar diverse andere rapporten, waaronder: |
| ||||||||||||||||||||||||
Planstudie de Zaan
In Planstudie de Zaan, een door 'Buck Consultants International' uitgevoerd “onderzoek naar kosten en effecten van verbetering van de vaarweg” uit 2009, wordt o.a. het volgende vastgesteld:
| |||||||||||||||||||||||||
De (Zaan)brug is voor gemeente Zaanstad geen essentiële verkeersader.
In de KADERNOTA 2005 - 'Operatie: naar een realiserende gemeente Zaanstad' doet het college van B&W een aantal suggesties m.b.t. bezuinigingen voor de komende jaren. Een van de manieren waarop bezuinigd zou kunnen worden is door “afstoten delen van de openbare ruimte”.
b.5 Afstoten delen van de openbare ruimte (blz. 47)
| |||||||||||||||||||||||||
Inventarisatie mogelijkheden vervoer over water Noordvleugel
In opdracht van 'Projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied' heeft 'TNO, Business Unit Mobiliteit & Logistiek' een onderzoek uitgevoerd naar de kansen voor gebruik binnenvaart in, van en naar de Noordvleugel. In het Eindrapport doet TNO een aantal opmerkelijke uitspraken, waaronder: “Uit onderzoek naar de concurrentiepositie van de cacaosector in het Noordzeekanaalgebied (bron: TNO 2005) bleek dat vooral de bereikbaarheid over de weg, steeds striktere milieuwetgeving en beperkte uitbreidingsmogelijkheden ervoor zorgen dat voor cacao overslag Rotterdam en Antwerpen echte concurrenten zijn voor Zaanstad en Amsterdam. Door ruimtelijke conflicten tussen verschillende functies als wonen, industrie en recreatie en afwezigheid van eenduidig beleid over plaatsing van puur watergebonden bedrijven langs de Zaan en Noordzeekanaal wordt de concurrentiepositie van de binnenvaart op de langere termijn uitgehold”. | |||||||||||||||||||||||||
Werken langs de Zaan
Werken langs de Zaan geeft een overzicht van de economische ontwikkelingen in Zaanstad. Economische structuurversterking is één van de speerpunten van het College van B&W van Zaanstad. In Zaanstad zelf in men duidelijk minder pessimistisch over de toekomst van de cacao verwerkende industrie dan TNO in het hierboven genoemde rapport: “Van oudsher is de Zaanstreek een belangrijke vestigingsplek voor cacao-verwerkende bedrijven. De regio rond het Noordzeekanaal met ondermeer Gerkens cacao en ADM Cocoa (samen goed voor 45% van de wereldproductie) is een hotspot voor de cacaogerelateerde industrie. De cacaoverwerkende industrie is kapitaalintensief. Dit betekent dat er een groot kapitaalbeslag op hun huidige locaties is. Daarom zijn deze bedrijven minder snel geneigd naar lagelonenlanden te trekken”. | |||||||||||||||||||||||||
Haalbaarheidsonderzoek 'Barge Truck'-concept
De Provincie Noord-Holland heeft aan EVO gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar het 'Barge truck'-concept. De doelstelling van dit haalbaarheidsonderzoek was om vast te stellen in hoeverre het 'Barge Truck'-concept interessant zou kunnen zijn voor de vaarwegen en verladers in Noord-Holland.
| |||||||||||||||||||||||||
AMSbarge
Bedrijven die gebruik maken van de Zaan houden de ontwikkelingen in de binnenvaart scherp in de gaten. Initiatieven zoals
AMSbarge worden nauwlettend gevolgd. Het AMSbarge project bestaat uit de ontwikkeling van lijndiensten vanuit het Amsterdamse havengebied naar het achterland (vice versa). Door een speciaal ontworpen schip met een eigen loskraan kan tussen verschillende laad en lospunten onder andere langs de Zaan gevaren worden. Daarmee kunnen containers worden geladen of gelost zonder dat een bedrijf kosten moet maken om haar kade geschikt te maken voor dit type overslag. Door de mogelijkheid lading te bundelen kan een efficiencywinst worden verwacht.
| |||||||||||||||||||||||||
Vrachtstromen in Noord-Holland
Toenemende congestie, emissie van schadelijke stoffen en de trend naar duurzaam transport zijn de belangrijkste redenen, waarom het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord de efficiency in het transport in haar regio wil vergroten. Veel bedrijven in de regio onderschreven dit en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord heeft besloten dit onderwerp op te pakken door het oprichten van de 'Duurzame Ontwikkeling Transportstromen & bereikbaarheid BV' (DOT BV). In opdracht van DOT BV heeft een onderzoek door DHV laten doen, waarin de vrachtstromen uitgebreid worden geïnventariseerd en de bereidheid van bedrijven wordt gemeten om over te stappen van weg naar watervervoer. Een van de geïnterviewde bedrijven laat echter weten: “Nederland is een dorp. Containervervoer is vooral gericht op de langere afstanden naar de zeehavens, slechts een klein deel van de containers komt in aanmerking om vanuit de Kop van Noord-Holland per schip naar de zeehavens toe te worden vervoerd”. Uit het rapport blijkt met name bedrijventerrein Boekelermeer in Alkmaar veel potentie te hebben voor zowel containervervoer over water als voor de afhandeling van bulkstromen. | |||||||||||||||||||||||||
Netwerkstrategie Vaarwegen en Binnenhavens Noord-Holland
In Netwerkstrategie Vaarwegen en Binnenhavens Noord-Holland uit 2008 lijkt de provincie Noord-Holland de stelling uit het bovengenoemde rapport te bevestigen:
“De binnenvaart in Noord-Holland maakt zowel absoluut als relatief een sterke ontwikkeling door, waarbij de perspectieven voor de komende jaren goed zijn. In het bijzonder zullen het vervoer en de overslag van containers nog verder ontwikkelen. Echter, als we niet investeren in het faciliteren hiervan, zal de groei van het containervervoer toch weer snel terugvloeien naar de weg.
De netwerkstrategie geeft aan dat de binnenvaartuitdagingen in de eerste plaats in de 'corridor' De Zaan ? Noordhollands Kanaal liggen. | |||||||||||||||||||||||||
Reorganisatie Meneba BV
In een persbericht liet Meneba weten haar produktiebedrijf in Wormerveer te sluiten. Na het vertrek van bouwstoffenhandel Floris uit Wormer verdwijnt er zo opnieuw een belangrijke drager uit het project Vaart in de Zaan.
In de Planstudie de Zaan werd al geconstateerd dat er reeds meerdere bedrijven zijn verdwenen sinds het opstellen van de eerste versie van Vaart in de Zaan:
| |||||||||||||||||||||||||
Vervoer naar huisvuilcentrale in Alkmaar
In Vaart in de Zaan werd in 2000 het vervoer vanuit Lelystad naar de huisvuilcentrale in Alkmaar genoemd als een potentiële grootvervoerder op de Zaan:
Uit bijgevoegd overzicht van het vervoer naar HVC blijkt dat in maart 2009 het vervoer over water inmiddels weer is vervangen door vervoer over de weg. Wel is er een nieuwe vervoersstroom op gang gekomen van houtsnippers. Vaak komt die lading met een kustvaarder vanuit Europa. Dat de Wilhelminasluis eigenlijk te klein is voor dat soort schepen blijkt ook uit bijgevoegd overzicht. | |||||||||||||||||||||||||
Vaart in de Zaan
In Zaanbusiness Jaargang 13, Edititie 97 van oktober 2010 werd er veel aandacht besteed aan de bevaarbaarheid van de Zaan. “De Zaan wordt opgewaardeerd tot CEMT Va Vaarweg. Daardoor kunnen er grotere schepen doorheen varen die ook nog eens minder obstakels tegenkomen. Van dat laatste zijn de nieuwe Berhardbrug en Julianabrug voorbeelden. Twee hindernissen moeten nog genomen worden, de Wilhelminasluis in Zaandam en de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer. Als alles meezit, is het in 2014 zover en zit er ook 'vaart in de Zaan' voor grote binnenschepen”.
| |||||||||||||||||||||||||
Cultuurhistorische verkenning
In een cultuurhistorische verkenning pleit Monumentenzorg Zaanstad “om vanuit cultuurhistorisch perspectief de huidige plek van de Zaanbrug te handhaven”. De conclusie in dit interne discussiestuk is: “De huidige locatie van de Zaanbrug past in de ontwikkelingsgeschiedenis van de brug. De gehele (historische) infrastructuur van beide dorpen is gericht op de huidige Zaanbrug. Verwijdering van de brug zal een diep gat slaan in beide dorpen en het historische wegennet zwaar aantasten. Opvulling van de aldus ontstane gaten met nieuwbouw die goed past bij de omringende fabrieken, pakhuizen en andere bebouwing zal een zware opgave zijn. Bij handhaving van de brug op deze plaats blijft het historische beeld in stand en blijft de geschiedenis van dit deel van de Zaan herkenbaar als onderlegger voor nieuwe ontwikkelingen.” | |||||||||||||||||||||||||
Verbreding sluis, uitdiepen Zaan, verbreding drie bruggen
Het Masterplan Noordzeekanaalgebied is een samenwerkingsverband tussen overheden en bedrijfsleven. Regelmatig publiceert de organisatie een journaal. In nr. 3 van december 2009 werd veel aandacht besteed aan de verbeteringen m.b.t. de Zaan. Na jaren van voorbereiding is het project 'Vaart in de Zaan!' op 14 oktober bestuurlijk ondertekend. Staatssecretaris Tineke Huizinga van VROM nam 'een ruimhartige bijdrage' van 15 miljoen euro mee naar Zaandam voor verbreding van de Wilhelminasluis, verbreding van drie bruggen en het uitbaggeren van de Zaan tot 5 meter diepte. Daarmee is de Zaan vanaf 2014 weer volledig toegerust op de toekomst. In deze Zaanspecial verder een impressie van de omvangrijke voedingsindustrie aan de Zaan en de bijbehorende binnenvaart. Inclusief een impressie van het dagelijks werk van schipper Henk Tuil van Koole en zijn blik op de verbeteringen die 'Vaart in de Zaan!' gaat brengen. | |||||||||||||||||||||||||
Goederenvervoer over de Zaan loopt sterk terug
Uit Jaaroverzicht 2009 Havendienst Zaanstad blijkt dat het goederenvervoer over de Zaan sterk terug loopt:
| |||||||||||||||||||||||||
Ruim baan voor binnenvaart- en riviercruiseschepen
Havenmeester Peter ter Meulen is ook best trots op de ontwikkelingen m.b.t. de verbetering van de vaarweg door de Zaanstreek. In amports magazine nr 4 van 2010 legt hij uit wat o.a. de problemen zijn bij de Zaanbrug:
| |||||||||||||||||||||||||
Stukken bij agendapunt 'Vaart in de Zaan' op 19 januari 2010
In het Voorblad raadsavond Wormerland omschrijft het college wat er van de behandeling wordt verwacht en welke randvoorwaarden daarbij kunnen worden gesteld:
In Raadsvoorstel voor het agendapunt 'Vaart in de Zaan' op 19 januari 2010 schrijft het college o.a.:
In Advies van het College van B&W m.b.t. het project 'Vaart in de Zaan' schrijft het college o.a.:
De raad heeft op 6 oktober jl. beraadslaagd maar niet met het voorstel ingestemd. Reden hiervan was dat (samengevat) er nog geen duidelijkheid was over de plaats van de nieuwe brug, getwijfeld werd aan het belang van een nieuwe brug voor Wormerland, het financiële risico onvoldoende was afgedekt en een dekkingsvoorstel ontbrak.
Door de opstelling van de raad dreigt een impasse omdat uw college zich gebonden acht aan het principe akkoord over de financiering dat met de deelnemende partijen was bereikt.
|
| ||||||||||||||||||||||||
Overeenkomst 'Vaart in de Zaan'
In de Overeenkomst 'Vaart in de Zaan' worden de afspraken tussen Zaanstad, Wormerland en de Provincie Noord-Holland nader omschreven. Zo staan er zaken in als:
| |||||||||||||||||||||||||
Bijdrage CDA Wormerland aan behandeling Vaart in de Zaan op 19 januari 2010
In een schriftelijke verklaring gaf het CDA Wormerland aan kritisch te zijn over de financiering van het project Zaanbrug en stelt o.a.:
Het CDA verwoord o.a. de volgende standpunten:
| |||||||||||||||||||||||||
Bijdrage van Vereniging Liberaal Wormerland aan behandeling Vaart in de Zaan op 19 januari 2010
In een uitgebreide schriftelijke verklaring gaf VLW aan geen voorstander te zijn van het vervangen van de Zaanbrug: Wij hebben over het onderwerp "Vaart in de Zaan" al twee keer gesproken in de voorronde van de raad. Hierbij hebben wij opmerkingen gemaakt over de nut en noodzaak van dit project voor onze gemeente. Wij hebben daarbij aangegeven dat onze gemeente geen enkel economisch belang heeft bij de bouw van een nieuwe Zaanbrug en wij gaven aan dat de huidige brugverbinding technisch als wel economisch gesproken nog jaren mee kan en dat derhalve ook hieruit niet geconcludeerd kan worden dat de Zaanbrug vervangen moet worden. | |||||||||||||||||||||||||
Beantwoording van gestelde vragen over Vaart in de Zaan (Zaanbrug)
In een MEMO - Beantwoording van gestelde vragen over Vaart in de Zaan (Zaanbrug) gaat het college van B&W in op de vragen die gesteld zijn in de voorronde van 15 december 2009. In die voorronde kwam aan de orde het raadsvoorstel plus bijlagen over het aangaan van een overeenkomst 'Vaart in de Zaan' (Zaanbrug).
Het antwoord van het college was: In 2002 was de raming € 21.000.000,- inclusief VAT + BTW. Begin 2009 was de raming € 23.000.000.- inclusief VAT + BTW.
| |||||||||||||||||||||||||
Motie VVD, GroenLinks en PvdA tijdens behandeling raadsvoorstel Vaart in de Zaan op 19 januari 2010
De fracties van de VVD, GL en de PvdA dienden gezamelijk een motie m.b.t. locatie van de nieuwe Zaanbrug in. Daarin stelden de fracties o.a. het volgende voor: Er in het overleg met de betrokken parijen zorg voor te dragen dat de discussie over de locatie op een open en eerlijke wijze gevoerd gaat worden en de betrokken volksvertegenwoordigers in staat worden gesteld op de juiste wijze een besluit over de definitieve locatie te nemen. | |||||||||||||||||||||||||
Vragen en opmerkingen GroenLinks bij Vaart in de Zaan op 19 jan. 2010
De fractie van GroenLinks stelde tijdens de behandeling van de Bestuurdersovereenkomst Vaart in de Zaan een aantal Technische Vragen m.b.t. de financiering van het project. De kostenraming voor het werk aan de Zaanbrug is totaal € 21.000.000 (prijspeil 2002). De verdeling van de kosten zijn 25% voor Zaanstad en Wormerland en 50% voor de Provincie. Dat is een investering van € 5.250.000. De totale investering volgens het prijspeil van 2009 is € 23.000.000. Bij deze verdeelsleutel moet Wormerland dus € 5.750.000 investeren. De in het college voorstel genoemde investering van € 6.100.000 bij oplevering van de Zaanbrug in 2014 zal, op basis de investering volgens het prijspeil van 2009, aanmerkelijk hoger uitkomen. GroenLinks wil daarom eerst dat er een besluit genomen wordt over de locatie en dat er een begroting wordt opgesteld voor beide locaties. | |||||||||||||||||||||||||
Goedkeuren van de bestuursovereenkomsten Vaart in de Zaan
In de loop van 2010 stuurde het college van B&W van Zaanstad een voorstel naar de Gemeenteraad waarin de raad gevraagd werd in te stemmen met twee bestuurdersovereenkomsten 'Vaart in de Zaan':
Vernieuwing van de Zaanbrug. Daarmee wordt het laatste nautische knelpunt in de Zaan opgelost. De brug ligt in een kromming van het water en belemmert de scheepvaart. Gewenst is een vernieuwing van de brug waarbij de doorvaartbreedte wordt vergroot. De gemeente Wormerland pleit al enkele jaren voor verplaatsing van de brug in zuidelijke richting. Daarom is het gewenst de plaats van de brug nader te bezien in overleg met Wormerland. Voorgesteld wordt hier een quick scan naar te laten uitvoeren, om te beoordelen of een dergelijke verplaatsing mogelijk is. Voor Zaanstad gelden daarbij de volgende voorwaarden:
De totale kosten van de Zaanbrug worden geraamd op 23 miljoen. Zaanstad levert een bijdrage van € 5,25 miljoen. Wormerland betaalt € 5,25 miljoen en de Provincie draagt 'zoveel als nodig' bij. | |||||||||||||||||||||||||
Bestuursovereenkomst dd 5 maart 2010
In de Bestuursovereenkomst Zaanbrug die de drie partijen, de gemeenten Wormerland en Zaanstad en de provincie Noord-Holland, op 5 maart 2010 aangingen, is afgesproken samen de gewenste locatie van de nieuwe Zaanbrug uit te werken.
In bestuursovereenkomst wordt de brug als volgt gedefinieerd:
| |||||||||||||||||||||||||
Vaart in de Zaan! - Uitwerking locatie Zaanbrug
In Resultaten van het locatieonderzoek van 20 september 2010 werd door de drie belanghebbende partijen nog enige ruimte voor discussie gelaten:
Er wordt in ieder geval melding gemaakt van de cultuurhistorische waarde van de huidige locatie. | |||||||||||||||||||||||||
Richtlijnen Vaarwegen
De brug zal een doorvaartbreedte van 16,5 meter hebben en voldoen aan CEMT-klasse Va volgens de Richtlijnen Vaarwegen. Regelmatig wordt in de verschillende rapporten verwezen naar dit document van Rijkswaterstaat uit 2005. | |||||||||||||||||||||||||
ZVVP 2008: Verkeer in een goed milieu!
In het Zaans Verkeers en Vervoersplan wordt het niet ontkend, het vervoer over water neemt af:
Over de Zaanbrug geen woord in dit Verkeers en Voersplan ! | |||||||||||||||||||||||||
Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP)
Wormerland
In 2008 wilde men in Wormerland niets weten van een nieuwe Zaanbrug. Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan zegt er dit over:
Er werd al wel nagedacht over een nieuwe lokatie:
| |||||||||||||||||||||||||
Plan van aanpak -
Aanvullend locatieonderzoek Zaanbrug
Op 14 december 2010 werd het voorstel betreffende de locatiekeuze voor de nieuwe Zaanbrug behandeld in de gemeenteraad van Wormerland. In deze vergadering constateerde de raad o.a. “dat het op basis van de nu voorliggende rapportage zonder brede betrokkenheid van burgers en hun maatschappelijke instellingen niet verantwoord is om een dergelijk vergaand besluit te nemen inzake de locatie van de nieuwe Zaanbrug”.
In Plan van aanpak gaf het college aan hoe dat onderzoek zou worden uitgevoerd en welke vragen daarin zouden worden beantwoord. Op initiatief vanuit de fractie van de PvdA werd vervolgens door de raad besloten om een werkgroep (later klankbordgroep Zaanbrug genoemd) uit de raad samen te stellen, welk werkgroep tot taak kreeg de aangenomen motie te concretiseren conform het verzoek van het college. Uit de verslagen van de klankbordgroep blijkt o.a. dat de groep in korte tijd 11 maal bijeen kwam. De klankbordgroep blijkt de nodige sturing aan de vervolg onderzoeken te hebben gegeven. Het aanvullende onderzoek zou zich richten op de volgende twee bruglocaties:
In het plan van aanpak werden een aantal vervolg onderzoeken aangekondigd. Deze onderzoeken hadden o.a. betrekking op:
Uit het rapport Onderzoek Maatschappelijk Draagvlak Locatie Zaanbrug blijkt dat deze 'cluster' bestond uit consultatie, voorgesprekken, een nieuwsbrief en een informatiebijeenkomst. Er werd o.a. gesproken met bedrijven in de directe omgeving van de nieuwe Zaanbrug en met historische verenigingen. Een aantal van de uitgebrachte rapporten vindt u hieronder. |
| ||||||||||||||||||||||||
Locatieonderzoek Zaanbrug
Verkeerskundige onderzoeken
Provincie Noord-Holland heeft op verzoek van de gemeente Wormerland aanvullend onderzoek laten verrichten naar de meest geschikte lokatie van de nieuwe Zaanbrug.
De Slotconclusie van dit zeer uitgebreide rapport (19 MB) Locatieonderzoek Zaanbrug - Verkeerskundige onderzoeken (definitief revisie 1 - 14 juni 2011) is:
| |||||||||||||||||||||||||
Nautische Evaluatie Zaanbrug
Oranjewoud uit Heerenveen heeft Marin (Maritime Research Institute Netherlands) uit Wageningen gevraagd “de veiligheid en vlotheid van de doovaartopening van de nieuwe brug te toetsen”. Centraal in de discussie over de nieuwe Zaanbrug staat de lokatie keuze. In hun rapport Nautische Evaluatie Zaanbrug Versie 2, gedateerd 26 april 2011, schrijven de onderzoekers o.a.:
In de vergadering van de klankbordgroep van dinsdag 3 mei 2011 stelt wethouder Hendriks voor om het rapport van Marin uit te breiden met de locatie Lassiestraat en de verschillen van de twee locaties te onderzoeken. Een paar weken voordat de gemeenteraad van Wormerland een besluit zou nemen over de lokatie van de nieuwe Zaanbrug publiceert Marin een nieuwe versie van haar onderzoek. In Nautische Evaluatie Zaanbrug Versie 3, gedateerd 20 juni 2011, is ook de lokatie 'Lassiestraat' opgenomen:
| |||||||||||||||||||||||||
Bedrijfsleven in Wormerveer en Wormer: “We hebben te weinig inbreng gehad”
In Zaanbusiness Jaargang 14, Edititie 101 van februari 2011 werd opnieuw veel aandacht besteed aan 'Vaart in de Zaan' en de eventuele vervanging van de Zaanbrug. Volgens een hoofdartikel “De aanleg van een nieuwe Zaanbrug, tussen Wormerveer en Wormer, houdt de gemoederen nogal bezig. De huidige Zaanbrug is versleten. Er moet een nieuwe brug komen, waarvan de afmetingen voldoen aan de normen van hoofdvaarweg, een predicaat dat de Zaan moet krijgen. Van alle bruggen over de Zaan moet alleen nog de Zaanbrug opgewaardeerd worden. Maar waar moet hij komen te liggen? Op de huidige locatie of elders? Nader onderzoek moet dit uitwijzen”. Maar koepelorganisaties van bedrijven en winkeliers in Wormer en Wormerveer leverden op inspreekavonden, waarbij ook de politiek aanwezig was, stevige kritiek op het onderzoeksrapport. De gemeenteraad van Wormerland ging akkoord met een aanvulend onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||
Een nieuwe Zaanbrug
In 2010 is onder leiding van de provincie, en in nauwe samenwerking met de gemeenten Wormerland en Zaanstad, een eerste onderzoek uitgevoerd naar de locatie voor de nieuwe Zaanbrug. Onderzocht zijn toen de huidige locatie aan de Nieuweweg en een nieuwe locatie
in het verlengde van de Lassiestraat in Wormer.
| |||||||||||||||||||||||||
Informatieblad Vaart in de Zaan
In de loop van 2011 kwam de voorlichtingscampagne pas echt op stoom. In oktober werd de brochure Informatieblad Vaart in de Zaan gepubliceerd door de provincie Noord-Holland. In deze brochure werden de nog resterende componenten van het project 'Vaart in de Zaan' voor een breed publiek beschreven. Tevens werden de verschillende partners in het project voorgesteld: provincie Noord-Holland, de gemeenten Zaanstad en Wormerland, het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat, de Kamer van Koophandel, EVO en Koninklijke Schuttevaer. | |||||||||||||||||||||||||
Zaanbrug vervangen, dat moet hij niet flikken
Op de dag dat wethouder Hendriks van Wormerland tijdens een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis van Wormerland draagvlak probeert te krijgen onder inwoners van Wormerland liet zijn partijgenoot en burgerraadslid Wout van Aalst in een interview in het Noordhollands Dagblad weten dat hij van mening verschilde met z'n wethouder. “De gemeenten Zaanstad en Wormerland namen, samen met de provincie, net voor de verkiezing nog even een besluit om de oude Zaanbrug te vervangen. Dat kost 23 miljoen, de gemeenten betalen elk 5,25 miljoen. Liberaal Wormerland kwam als winnaar uit die verkiezingen en mocht een wethouder leveren. Nu zit Hendriks dus vast aan een besluit van het vorige college. Een lastige positie”. | |||||||||||||||||||||||||
Raadsvoorstel - Locatiekeuze Zaanbrug
Op dinsdagavond 28 juni 2011 heeft de gemeenteraad van Wormerland besloten de Zaanbrug te herbouwen op de huidige lokatie. In het Raadsvoorstel werd dat aldus verwoord:
Dit voorstel bevatte tevens een 'Tabel met voor en nadelen per cluster' en een 'Overzicht financiën', opgesteld door Oranjewoud. Het CDA en de VVD diende voor de vergadering een amendement in waarin de text nog werd aangescherpt:
Alleen GroenLinks stemde tegen het college voorstel. In een stemverklaring doet Nico Koelemeijer van GroenLinks nog een bijzonder sympathieke suggestie:
Bovendien vindt u hier een volledig audio-verslag van deze raadsvergadering.
De Partij van de Arbeid in de Zaanstreek was opmerkelijk verdeeld over dit onderwerp. Op de website van de partij werden de standpunten van PvdA Zaanstad en Wormerland toegelicht:
In januari 2011 vond de PvdA Wormerland dat het nog te vroeg was om een besluit te nemen over de locatie van de nieuwe Zaanbrug. Daarom heeft de meerderheid van de gemeenteraad, mede op initiatief van de PvdA, toen een motie aangenomen waarin het college werd verzocht er zorg voor te dragen dat er een gedegen onderzoek zou plaatsvinden naar alle voors- en tegens van de vernieuwing van de Zaanbrug op de huidige locatie. | |||||||||||||||||||||||||
3 x Zaan - Ontwerpen voor een nieuwe Prins Bernhardbrug, Julianabrug en Zaanbrug.
3 x Zaan bevat het geïntegreerde architectonische, civieltechnische en verkeerskundige ontwerp van Royal Haskoning voor de vervanging van een drietal beeldbepalende bruggen over de Zaan. Daarin staat o.a. over de Zaanbrug:
Royal Haskoning stelt in dit rapport voor de huidige Zaanbrug te vervangen door een draaibrug. | |||||||||||||||||||||||||
Julianabrug wint Europese betonprijs
Dit is het schrikbeeld van iedere beschermer van ons culturele erfgoed, een betonprijs winnende brug tussen de monumentale Zaanwand aan de Veerdijk in Wormer en de historische koopmanshuizen aan de Zaanweg in Wormerveer. Het overkwam eerder de Zaanse Schans op de oostelijke Zaanoever en de Gortershoek op de westelijke oever ten noorden van de Julianabrug. Terwijl daar aan de zuidkant de meelmolen 'de Dood' en de oliemolen 'de Ooievaar' staan.
| |||||||||||||||||||||||||
Bernhardbrug: nominatie Nationale Staalprijs 2006
In december 2005 is gestart met de sloop van de Prins Bernhardbrug te Zaandam. De oude brug was versleten en had zijn beste tijd gehad. Bovendien werd in het oorspronkelijke rapport 'Vaart in de Zaan' nog vermeld: “De Bernhardbrug heeft een koppelbalk op een waterdiepte van 3,50m (NAP-4,00m), die de doorvaart van diepstekende schepen zou kunnen belemmeren. Bij langzame vaart en een kielspeling van 0,40m is een doorvaart mogelijk voor schepen met een maximale diepgang tot 3,10m”. Na de sloop kon de Combinatie Prins Bernhardbrug (CPB) bestaande uit BAM Civiel NW en Mercon Steel Structures beginnen aan de opbouw van de nieuwe brug. De nieuwe Prins Bernhardbrug is in december 2006 opgeleverd.
| |||||||||||||||||||||||||
Voortgangsbericht Tijdelijke Verkeersmaatregelen Zaanbrug
In juni 2013 publiceerden de gemeenten Zaanstad en Wormerland en de Provincie Noord-Holland een voortgangsbericht tijdelijke verkeersmaatregelen Zaanbrug. Hierin werden alle knelpunten en de voorgestelde oplossingen beschreven. Hierin staat o.a. Voor het langzaam verkeer wordt een tijdelijke brugverbinding gerealiseerd.
In het hiervoor genoemde rapport 'Locatieonderzoek Zaanbrug - Verkeerskundige onderzoeken' werd er ook serieus rekening gehouden met een veerpont als tijdelijke oplossing voor het langzaam verkeer:
| |||||||||||||||||||||||||
Programma van Eisen
In oktober 2013 publiceerde Gemeente Zaanstad, Gemeente Wormerland, Provincie Noord-Holland en Royal Haskoning Architecten gezamelijk het document Nieuwe Zaanbrug - Programma van Eisen. Naast een aantal technische eisen wordt er in dit document ook iets geschreven over verschijningsvorm van de nieuwe brug:
| |||||||||||||||||||||||||
Slingervariant voor de nieuwe Zaanbrug
Eind 2013 presenteerde Wout van Aalst, inwoner van de gemeente Wormerland, een alternatief voor het op 28 juni 2011 in de Gemeenteraad van Wormerland genomen 'locatiebesluit' waarmee de plaats van de nieuw te bouwen Zaanbrug werd vastgelegd. Van Aalst stelt voor de nieuwe Zaanbrug te bouwen in het verlengde van de Lassiestraat. In een uitgebreid document, gericht aan het college van B&W en de Gemeenteraad van Wormerland gaf van Aalst een toelichting op zijn voorstel. Het document bevat tevens een commentaar op het plan afkomstig van Koninklijke Schuttevaer afd. Zaanstreek.
Diverse instanties hebben zich vervolgens sterk gemaakt om opnieuw serieus naar deze 'slingervariant' te kijken. De Stichting Wormerveer heeft Meer, groot voorstander van deze variant, riep via de website zijn volgers op tot het bijwonen van een informatieavond in de kantine van Bouwcenter Floris op 11 december 2013.
De fracties van ChristenUnie, Democratisch Zaanstad, GroenLinks en Zaanse Inwoners Partij van de gemeente Zaanstad vonden het vervolgens nuttig en zinvol om naar aanleiding van de verstrekte informatie tijdens de informatiebijeenkomst van 11 december 2013 als gemeenteraad nog eens met elkaar van gedachten te wisselen over het besluit tot herbouw van de Zaanbrug dat in 2010 is genomen. In de Raadsnotitie agenda-initiatief Zaanbrug gaven de partijen o.a. als toelichting op dat verzoek:
| |||||||||||||||||||||||||
Locatiekeuze Zaanbrug opnieuw op de agenda in de politiek
Op 16 januari 2014 behandelde de Gemeenteraad van Zaanstad, tijdens het agendapunt 'Inspraakgesprek agenda-initiatief Zaanbrug' opnieuw de locatiekeuze voor de nieuwe Zaanbrug. Tijdens deze vergadering waren er 4 insprekers:
In verslag van het Agenda-initiatief Zaanbrug van 16 januari staat de doelstelling van deze vergadering:
In de vergadering van de Gemeenteraad van Zaanstad werd vervolgens op 28 januari 2014 door CU, DZ, GL, POV en ZIP een motie in stemming gebracht met de volgende opdracht:
In een stemverklaring gaf GroenLinks Zaanstad een toelichting op de verandering in het stemgedrag t.o.v. het in 2010 genomen raadsbesluit in Zaanstad:
Ook D66 Zaanstad gaf in Standpunt Zaanbrug (n.a.v. Zaanstad Beraad 16 jan. / gemeenteraad 23 jan.) een stemverklaring. D66 gaf in deze stemverklaring een zeer uitgebreid overzicht van het democratisch proces waarbij de rol van de diverse actoren nauwkeurig werd beschreven.
Op 28 januari werd in de raadsvergadering tijdens de behandeling van motie 3 over de Zaanbrug gevraagd waarom een brief d.d. 10 oktober 2013 van de heer W. van Aalst uit Wormer, gericht aan de gemeente Zaanstad c.q. gemeenteraad van Zaanstad, niet bij de gemeenteraad terecht is gekomen. De voorzitter van de raad heeft bij die gelegenheid namens de raadsgriffier toegezegd de gang van zaken verder uit te zullen zoeken. In een zeer uitgebreide brief van 11 februari 2014 gaf de raadsgriffier B. Nijman een toelichting op de gang van zaken. In het antwoord van de griffier zit ook de originele brief van de heer van Aalst bijgesloten. | |||||||||||||||||||||||||
Koninklijke Schuttevaer is tegen een brug op de huidige locatie
De Koninklijke Schuttevaer Vereniging afd. Zaanstreek was, tijdens de jaarvergadering op zaterdag 29 januari in Assendelft, negatief over de voorgestelde locatie voor de nieuwe Zaanbrug:
De Koninklijke Schuttevaer Vereniging vindt, zoals uit een brief van 27 februari 2014 aan de Ondernemers Vereniging Wormerveer blijkt, een nieuwe brug op de huidige locatie niet de beste oplossing:
Tijdens de inspraakronde voor de gemeenteraad van Zaanstad op 16 januari 2014 ging Schuttevaer nog één stap verder:
Al in augustus 2010 had de Ondernemers Vereniging Wormer (OVW) al in een brief aan het college van B&W van Zaanstad laten weten een sterke voorkeur te hebben voor een brug aan de oostkant van de oude brug waarbij aansluiting ontstaat tussen de Rouenweg in Wormer en in Wormerveer ter hoogte van de Zaanweg/Goudastraat.
| |||||||||||||||||||||||||
Pleidooi om ook de historie van Wormer te betrekken bij de voorbereidingen
In een artikel in Aktief van 16 maart 2014 pleit Jan Blokker, o.a. oud-voorzitter van het Historisch Genootschap Wormer, voor het betrekken van de rijke historie van de gemeente Wormer bij de voorbereidingen van de totstandkoming van een nieuwe Zaanbrug.
| |||||||||||||||||||||||||
In aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014 zijn er enkele partijen die de Zaanbrug weer prominent op de agenda zetten. Daarmee werd in Wormerland de Zaanbrug opnieuw onderwerp van een stevige polemiek.
Een alternatief voorstel vanuit de lokale politiek
De heer Herman Al, fractielid van de Vereniging Liberaal Wormerland (VLW) en inwoner van gemeente Wormerland, heeft op eigen initiatief een alternatief voorstel voor de nieuwbouw en de locatie voor de nieuwe Zaanbrug gepresenteerd.
In een redactioneel commentaar ging het Noordhollands Dagblad in op de voor- en nadelen van het plan van Herman (in het artikel Henk) Al. Tevens wordt een een tweede alternatief genoemd; de slingervariant. Wethouder Ronald Hendriks van Wormerland ziet, volgens de redactie, niets in deze variant. Als service aan de kiezers heeft RTV-NH, in de rubriek HeteHangijzers, een aantal politieke stellingen, die bij gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 een rol speelden, kort samengevat. Voor Wormerland was een van de stellingen: De Zaanbrug moet op een andere locatie terugkomen en niet worden vervangen op de huidige plek. De VVD en GroenLinks waren voor deze stelling, de overige 4 partijen bleken tegen deze verandering van het eerder genomen raadsbesluit. | |||||||||||||||||||||||||
De lokale pers wordt door de politiek ingezet
De dichtbij-meeschrijver PvdA Wormerland heeft op Dichtbij.nl van 11 maart 2014 een beschrijving gemaakt van alle voor- en nadelen van de drie varianten: huidige locatie, Lassiestraat en slingervariant. Het voorstel van Herman Al wordt niet genoemd. In een duidelijke tabel worden die voor- en nadelen kort samengevat.
In haar verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 houdt de PvdA Wormerland echter een slag om de arm:
De PvdA Zaanstad heeft al wel een mening over het voorstel van Herman Al blijkt uit een interview met diverse fractievoorzitters, gepubliceerd in het Noordhollands Dagblad van 17 maart 2014:
|
| ||||||||||||||||||||||||
Samenwerkingsovereenkomst over de nieuwe Zaanbrug
In een gezamelijk persbericht van 13 maart 2014 delen de gemeenten Wormerland en Zaanstad en de provincie Noord-Holland mee dat ze een samenwerkingsovereenkomst over de nieuwe Zaanbrug hebben ondertekend. Uit dit persbericht blijkt verder dat het projectplan is vastgesteld. In het persbericht wordt ook melding gemaakt van het alternatief zoals dat is voorgesteld door Herman Al, gemeenteraadslid in Wormerland: In dit voorstel wordt de nieuwe brug naast de bestaande brug aangelegd. Daardoor kan de bestaande brug langer in gebruik blijven. Daarnaast wordt het te openen brugdeel verlegd naar de kant van Wormerveer waardoor het midden van de brug een hogere vaste doorvaarhoogte krijgt. Hierdoor kan het aantal brugbedieningen gereduceerd worden. De provincie en de gemeenten zullen deze inbreng meenemen in de komende ontwerpfase. Mogelijk kan het voorstel de overlast beperken en daarmee tegemoet komen aan de zorgen van de bewoners en ondernemers in Wormerveer en Wormerland. | |||||||||||||||||||||||||
Meepraten via website van provincie Noord-Holland, Zaanstad en Wormerland
Welke kleur moet Zaanbrug krijgen?
In december 2014 bestede het Noordholands Dagblad ruime aandacht aan de inspraak mogelijkheden voor de burgers om mee te praten over de Nieuwe Zaanbrug. Dat de nieuwe Zaanbrug een ophaalbrug wordt staat al vast, maar verder is het aan architect Joris Smits om met een ontwerp te komen voor de karakteristieke brug tussen Wormerveer en Wormerland. De provincie Noord-Holland, Zaanstad en Wormerland roepen bewoners op om via een internetsite mee te praten over het ontwerp. | |||||||||||||||||||||||||
Ontwerpvarianten Zaanbrug
Op 16 maart 2015 publiceerde Antea Group een rapport Ontwerpvarianten Zaanbrug. Ten behoeve van het opstellen van het schetsontwerp (SO) en voorontwerp (VO) van de Zaanbrug werd een werkgroep samengesteld om keuzes te maken in de uitgangspunten van het ontwerp. Deze werkgroep bestond uit de onderstaande betrokken partijen:
Om tot een keuze te komen welke brugvariant nader uitgewerkt zal worden tot SO en VO is door de werkgroep een keuzematrix vervaardigd en ingevuld. Dit voor een aantal varianten voor de nieuwe brug op, of nagenoeg op, de huidige locatie. In deze memo zijn de beschouwde varianten van de lay-out van de nieuwe brug beschreven en is de keuzematrix, met de score-invulling van de varianten, toegelicht. | |||||||||||||||||||||||||
Stand van zaken Zaanbrug
Op 20 maart 2015 stuurde het college van Wormerland een MEMO Stand van zaken Zaanbrug naar de Gemeenteraad van Wormerland waarin o.a. het volgende overzicht was opgenomen:
Ten opzichte de Nadere Samenwerkingsovereenkomst (maart 2014) is sprake van uitloop van de planning.
En op 21 april 2015 stuurde het college opnieuw een MEMO naar de gemeenteraad; Onderwerp: Informatie avond Zaanbrug: De gemeenteraad heeft diverse keren aangegeven betrokken te willen zijn bij de keuze van het ontwerp van de brug. Uit de stukken lees ik echter dat een 'ambtelijke groep' deze keuze al gemaakt lijkt te hebben, namelijk variant A. Volgens mij is dit dus niet conform de wens vanuit de raad en de afspraak, welke ik destijds met de 'Klankbordgroep Zaanbrug' heb gemaakt.
De fracties van Liberaal Wormerland (VLW) en de Socialistische Partij (SP) van de gemeenteraad van Wormerland voelde zich buitenspel gezet bij de besluitvorming van over het vaststellen van het schetsontwerp voor de nieuwe Zaanbrug: Ten aanzien van deze afgeronde onderdelen is de gemeenteraad betroken geweest, echter met uitzondering van het vaststellen van het schetsontwerp (vormgevingsproces). Beide fracties stuurden daarom voor de raadsavond van 9 juni 2015 een procedure voorstel naar de gemeenteraad waarin o.a. werd gesteld: Het college van burgemeester en wethouders te vragen de overeengekomen procedures vanaf dit moment strikt te volgen en de te nemen beslissingen, zoals genoemd in de verschillende projectfasen, via een beslisdocument aan de gemeenteraad ter besluitvorming voor te leggen. | |||||||||||||||||||||||||
Nieuwe Zaanbrug Informatiebijeenkomst
Voorlopig Schetsontwerp - Stoomhal Wormer 18 mei 2015 Omdat de Zaanbrug van iedereen is, heeft ook iedereen de mogelijkheid gekregen om via Mijn Zaanbrug zijn of haar mening te geven over het uitstraling van de brug. Op basis van deze inbreng werd in mei 2015 door architect Joris Smits het Schetsontwerp van de nieuwe Zaanbrug gepresenteerd en positief ontvangen tijdens een informatieavond. Bron: Provincie Noord-Holland | |||||||||||||||||||||||||
Heel trots presenteerde Royal HaskoningDHV op 07 juli 2015 een Nieuwe Zaanbrug - Schetsontwerp. De Inleiding is veelbelovend: In dit schetsontwerp wordt de visie op de esthetische vormgeving van de brug beschreven. Uitgangspunt is de vernieuwing van de brug op de huidige locatie. Het ontwerp is tot stand gekomen met behulp van het programma van eisen, d.d. oktober 2013, en de opbrengst van de publiekscampagne Mijn Zaanbrug. Doormiddel van een website en een presentatie hebben de bewoners van de gemeenten mee kunnen denken aan het ontwerp van de brug, en dit heeft veel leuke ideëen opgeleverd die terug te zien zijn in het ontwerp. De nieuwe Zaanbrug wordt een bijzondere brug op een historisch bijzondere plek. Zij verbindt twee verschillende stedelijke waterfronten met elkaar en wordt daarom een stedelijke brug die in harmonie is met de directe omgeving zonder haar te willen overheersen. Het vertrouwde silhouet van een ophaalbrug heeft al bijna een eeuw beide oevers met elkaar verbonden. Een ophaalbrug als deze beleef je letterlijk als een poort tussen de twee gemeentes, en dat moet zo blijven. Het ontwerp brengt een bescheiden en tegelijkertijd vertrouwd beeld terug. In onze visie is het beeld van de nieuwe brug vertrouwd maar laat de uitwerking zien dat de nieuwe Zaanbrug een kind van deze tijd is.
Joris Smits
| |||||||||||||||||||||||||
De Gemeenteraad van Wormerland moet Schetsontwerp Zaanbrug vaststellen
In het Voorstel aan de gemeenteraad van Wormerland van 8 september 2015 vraagt het college van B&W van Wormerland de gemeenteraad het Schetsontwerp Zaanbrug vast te stellen: Uw raad heeft aangegeven nauw betrokken te willen worden in het ontwerpproces. Daarom wordt het schetsontwerp ter vaststelling aangeboden. De raad krijgt daarmee de gelegenheid haar mening te formuleren over dit ontwerp en keuzes die daaraan ten grondslag liggen. Volgens dit voorstel is de realisatie van de brug voorzien in 2017.
Gemeenteraad Wormerland stemt in met ontwerp Zaanbrug op dezelfde locatie
Het Noord-Hollands Dagblad van 9 september 2015 schreef dat de gemeenteraad akkoord was gegaan met het ontwerp van de Zaanbrug. Ronald Hendriks, fractievoorzitter van VLW vond wel dat de variant van partijgenoot Herman Al meer aandacht had verdiend. Bij die variant, met een hoge doorvaartopening, kan het autoverkeer tijdens een deel van de bouw nog gebruik maken van de oude brug.
Rob Berkhout van de VVD wilde dat er nog gekeken zou worden naar de inbreng van inspreker Wout van Aalst. Volgens de inspreker is de keuze gevallen op een 'onmogelijk ontwerp'.
Besluitenlijst Voorrondes Openbaar Raadsavond Wormerland
dinsdag 8 september 2015 - Schetsontwerp Zaanbrug
Aanwezig: J. Rijken (CDA), R.P. Hendriks (VLW), J.H. Broenland (PvdA), H.W.F. Onderwater (SP), R.J.G. Berkhout (VVD), H.P.J. Halewijn (vz)
Dhr. Halewijn vertegenwoordigt tevens de GL-fractie.
Bespreking Fracties danken inspreker voor de inbreng.
CDA: Complimenten voor ontwerpers en college, stemmen in met het voorstel.
Conclusie: Alle fracties stemmen in met het voorstel. Vervolg: Het voorstel kan ter besluitvorming aan de raad worden aangeboden.
Verslag van de openbare vergadering van de gemeenteraad van Wormerland
gehouden op 8 september 2015 in het gemeentehuis aan de Koetserstraat 3 te Wormer, aanvang 22.15 uur 13.Vaststellen schetsontwerp Zaanbrug
De voorzitter: Is er iemand die een zienswijze wenst te geven? Of een stemverklaring? Een stemverklaring. Mijnheer Halewijn.
| |||||||||||||||||||||||||
Op 22 december 2015 publiceerde de Provincie Noord-Holland een:
Nieuwsbrief Nieuwe Zaanbrug
De provincie Noord-Holland informeert u via deze digitale nieuwsbrief over de ontwikkelingen rondom het vernieuwen van de Zaanbrug. Onlangs zijn het Voorontwerp van de nieuwe Zaanbrug en het uitvoeringsplan voor de tijdelijke verkeersmaatregelen vastgesteld door de gemeenten Wormerland en Zaanstad. In deze nieuwsbrief leest u meer. Van Schetsontwerp naar Voorontwerp In mei 2015 werd het Schetsontwerp van de nieuwe Zaanbrug positief ontvangen tijdens een informatieavond in de Stoomhal. Architect Joris Smits liet een ingetogen en rank ontwerp voor de nieuwe Zaanbrug zien. Een ontwerp met verwijzingen naar het industriële verleden, zoals de zwarte trekstangen, die je ook terug ziet in het laad- en lossysteem bij de Lassiefabriek. Een brug die past bij dit historisch uniek stuk van de Zaan. | |||||||||||||||||||||||||
Op 28 april 2016 voorspelde het Nordhollands Dagblad alweer een uitloop van de planning:
Planning Zaanbrug kan weer spaak lopen
Volgens de planning, die gisteren is gepubliceerd, zouden de werkzaamheden in augustus 2017 moeten beginnen en klaar zijn in februari 2019. Maar 'bottleneck' is de vervanging van de bruggen over de Nauernaschevaart in Krommenie. Die werkzaamheden zijn door Zaanstad stilgelegd omdat het ontwerp werd afgekeurd. Een heikel punt is nog wel de doorvaarthoogte. Het college van Wormerland had geëist dat de doorvaarthoogte minimaal drie meter zou worden. Dat is niet gelukt, zo blijkt. Die is in het huidige ontwerp 2 meter 88. Wel hoger dan de 2 meter 35 die de brug nu heeft. Het Wormerlandse college is toch akkoord gegaan met die 2 meter 88 omdat er volgens de havendienst geen groot verschil is in het aantal bedieningen tussen de doorvaarthoogte van 2 meter 88 en die van drie meter. | |||||||||||||||||||||||||
Op vrijdag 10 juni 2016 publiceerde de Provincie Noord-Holland opnieuw een:
Nieuwsbrief Nieuwe Zaanbrug
De provincie Noord-Holland bleef via het middel digitale nieuwsbrief over de ontwikkelingen rondom het vernieuwen van de Zaanbrug met de bewoners communiceren. De gemeenten Zaanstad en Wormerland hebben ingestemd met het Voorontwerp voor de Zaanbrug en het Uitvoeringsplan voor de verkeersmaatregelen tijdens de bouwfase. Het Voorontwerp is de technische uitwerking van het schetsontwerp. Dit werd in mei vorig jaar in de Stoomhal gepresenteerd door architect Joris Smits van RoyalHaskoningDHV en positief ontvangen. Het ingetogen en ranke ontwerp voor de nieuwe Zaanbrug is in het Voorontwerp onaangetast gebleven. De provincie nam al afscheid van de oude Zaanbrug: Mijn Zaanbrug Het moment dat afscheid genomen moet worden van de bestaande Zaanbrug komt dichterbij. Met de campagne Mijn Zaanbrug hebben veel bewoners meegedacht over de uitstraling van de nieuwe Zaanbrug. De komende tijd gaan we onder deze noemer een nieuw initiatief starten. We zijn benieuwd wat de Zaanbrug voor u betekent. Is het gewoon een brug waar u gebruik van maakt als verkeersdeelnemer of heeft u er speciale herinneringen aan. Met uw verhalen willen we de geschiedenis van de Zaanbrug en haar voorgangers opnieuw laten vertellen. In een volgende nieuwsbrief meer hierover. Wilt u nu al een speciale herinnering aan de Zaanbrug delen met de lezers? | |||||||||||||||||||||||||
De Zin en de Onzin van het project Vaart in de Zaan
Het bestuur probeerde de inspraak rondom de Nieuwe Zaanbrug te beperken tot 'de uitstraling' van de nieuwe brug. Maar sommige bewoners hadden wel degelijk kritiek op het ontwerp. In zijn zienswijze De Zin en de Onzin van het project Vaart in de Zaan van december 2016 gaat W.v.Aalst uit Wormer uitgebreid in op de helling van de opritten die veel meer dan 4% bedragen: de door u gekozen raadsleden nemen u allemaal in de maling want u mag de komende 60 jaar tegen een helling op fietsen die niet aan de richtlijnen voldoet van binnenstedelijke bruggen, deze mag niet meer bedragen dan 4%. De conclusie: De Zaanbrug wordt toch gebouwd op de huidige locatie want politici komen nooit op een besluit terug (ze noemen dat gezicht verlies ). Maar bouw dan een brug voor de fietsers die er dagelijks gebruik van maken. Waar de helling niet meer bedraagt dan 4%. Dit is mogelijk als de brug een doorvaart hoogte krijgt van 2.70 m. En als de havendienst van Zaanstad zijn rader mast laat zakken kan deze, zonder dat de brug open hoeft, passeren, daar is de boot opgebouwd. De heer v. Aalst had al in januari 2016, via een artikel in het Noordhollands Dagblad gewezen op de ontwerpfout bij de Nieuwe Zaanbrug Hoge Zaanbrug kan helemaal niet | |||||||||||||||||||||||||
Zo lang er nog geen verkeer over de nieuwe Zaanbrug raast zullen er akties ondernomen worden het initiatief bij te sturen.
Aangepaste versie van de nieuwe Zaanbrug lost voor veel geld niets op, zegt de SP
Op 03 oktober 2017 berichtte Zaanstad Nieuws.NL over de vragen van SP-Statenlid en oud-wethouder van Wormerland Anna de Groot naar de mogelijkheid van Wormerland om uit het project 'De Nieuwe Zaanbrug' te stappen.
Burgerinitiatief tegen sloop en vervanging Zaanbrug in Wormerland
Op 23 november 2018 berichtte Zaanstad Nieuws.NL over een Burgerinitiatief tegen sloop en vervanging Zaanbrug in Wormerland. De Partij voor Ouderen en Veiligheid en de Vereniging Liberaal Wormerland zouden een burgerinitiatief steunen van oud-politicus Wout van Aalst om in Wormerland een referendum te houden om de sloop en vervanging van de Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormer tegen te houden. | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||
Samenstelling: Cees Kingma
Met dank aan Jan Blokker voor zijn bijdrage. |